Impingatorul COVASNA la Linz/Austria, 20.01.1993 – foto: www.binnenschifferforum.de / danubenews
Impingatorul COVASNA (1982-2012)
A fost construit in 1982 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut Navrom Galati.
In anii ’80 arata mereu foarte ingrijit, fiind unul dintre impingatoarele bine intretinute ale Navrom.
A fost folosit pe toate sectoarele Dunarii (romanesti si internationale) pana spre sfarsitul anilor ’90, apoi, mai mult pe sectoarele romanesti ale Dunarii.
Soarta impingatorului COVASNA avea sa fie pecetluita in aprilie 2005. De abia iesit din reparatii, efectuate la Navrom Shipyard Galati, acesta avea sa se scufunde dintr-o neglijenta, la data de 23.04.2005, in timp ce stationa in portul Docuri, la sediul Navrom Shipyard.
Nu au fost montate capacele la autoclavele de la base… a fost lasat la apa si nu au fost probleme pana cand s-a făcut alimentarea cu apa potabila, tancul de apa fiind in prova unde erau si basele… astfel, in momentul in care impingatorul s-a aprovat, nivelul apei din base a trecut peste marginea gurei de vizita, patrunzand in sala masini... Impingatorul “s-a asezat” pe fundul bazinului, la suprafata ramanand doar catargul.
A fost apoi ranfluat, insa nu a mai fost reparat si folosit niciodata.
A ramas in bazinul Docuri pana in septembrie 2007, cand a fost mutat in parcul rece de la Chiciu Mic. Inainte de a fi mutat, i-au fost obturate geamurile si usa de la cabina de comanda cu niste table.
In cursul anului 2011 s-a hotarat dezmembrarea remorcherului ARAD, precum si a impingatorului COVASNA, ambele aflate in parcul rece de la Chiciu Mic.
Cele doua nave au fost legate in componenta unui convoi de barje, impins de catre MERCUR 205 (ex GIURGIU 19), avand destinatia Santierul Naval Severnav 2 din Drobeta Turnu Severin, unde urmau a fi dezmembrate.
Acest ultim voiaj a fost unul cu peripetii, remorcherul ARAD scufundandu-se la km 577. Cat priveste impingatorul COVASNA, acesta a ajuns la destinatie.
Nu a fost dezmembrat imediat, pentrecandu-si cateva luni in parcul rece de la Drobeta Turnu Severin, alaturi de alte impingatoare scoase din uz.
A fost dezmembrat in cursul anului 2012 la Severnav 2 Drobeta Turnu Severin.
Impingatorul COVASNA in portul Galati, 10.02.2005 – © Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 34,52 m, latime: 11 m, pescaj maxim: 2 m
– propulsia era asigurata de doua motoare, licenta Sulzer, model 6LDSR28, fabricate la ICM Resita, a cate 1.200 CP fiecare; acestea actionau doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– transmisie: reductor/inversor RENK , licenta Germania, fabricat la ICM Resita
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 120 KW, 380 V, 50 Hz CA si 1 x 35 KW, 380 V, 50 Hz
– bunker: 87 t
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
– info nava: Cristian Gregoretti, Nelutu Chitimia, Eugen Munteanu
Ultimele Comentarii