Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava ISTROS pe Canalul Sulina, 5.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Bacul fluvial propulsat 452 / Nava de cercetari fluviale si costiere ISTROS

A fost construit la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin in 1986, pentru Marina Militara, ca bac fluvial propulsat, avand indicativul 452.
Era destinat aprovizionarii cu alimente si apa potabila a navelor fluviale din componenta Fortelor Navale Romane.
In 1996 a fost tranferat la INCD GeoEcoMar, fiind transformat in nava de cercetari fluviale si costiere.
I-au fost aduse cateva modificari: in locul magaziei de marfa au fost construite 6 cabine pentru cercetatori, iar in spatele comenzii a fost construit un laborator.
Numele navei a fost schimbat in ISTROS.
In anul 2012 nava a fost modernizata: i-au fost inlocuite cele 2 motoare principale, cele 2 reductoare-inversoare, elicele, si diesel-generatoarele. Noile echipamente au fost furnizate de catre Watermota srl.
In noiembrie 2018, GeoEcoMar a organizat o licitatie pentru atribuirea unui contract ce viza o alta modernizare a navei: lucrarile vizau extinderea laboratorului de cercetare din pupa, modernizarea cabinelor cercetatorilor, reconstructia cabinei de comanda si a pupitrului de navigatie, precum si achizitionarea a 2 vinciuri care sa inlocuiasca vechile vinciuri ce actionau cele 2 bigi.
Licitatie a fost castigata de catre Navrom Shipyard Galati.
La data de 28.10.2019, in timp ce nava se afla la reparatii la sediul Navrom Shipyard Galati, din portul Docuri, a izbucnit un incendiu la compartimentul masini al navei ISTROS.
Incendiul a fost lichidat cu ajutorul echipajelor de pompieri militari ai ISU Galati.
Cauza incendiului a fost un scurtcircuit. Au ars mai multe cabluri din compartimentul masini.
Nava a fost reparata, iar din 2020 a redevenit activa.
Nava dispune de 3 laboratoare: laborator de chimie, laborator de geofizica si laborator multifunctional.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava ISTROS la Galati, 28.04.2021 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 32 m, latime: 6,90 m, pescaj mediu: 1,25 m
– IMO: 8745553
– MMSI: 264162458
– Call sgn: YP2458
– deplasament maxim: 175 t
– propulsia originala era asigurata de catre 2 motoare licenta Maybach, model MB836DB, fabricate la Uzinele 23 August Bucuresti, a cate 420 CP fiecare; acestea au fost inlocuite in 2012 cu 2 motoare noi, Doosan, model L126TIH, a cate 360 CP fiecare la 2.000 rpm
– transmisia originala: reductoare/inversoare RENK, licenta Germania, fabricate la ICM Resita; acestea au fost inlocuite in 2012 cu 2 reductoare-inversoare noi, D-I DMT
– 2 elice pas fix, 4 pale din otel, in duza; acestea au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din anul 2012 cu 2 elice noi din aliaj, 4 pale, Kort Propulsion
– dotat initial cu 2 diesel-generatoare a cate 35 KVA, 400 V, 50 Hz CA; acestea au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din 2012 cu 2 diesel-generatoare noi: 1 x Doosan, 80 KVA, 400 V, 50 Hz CA si 1 x Lister Petter, 20 KVA, 400 V, 50 HZ CA
– echipata cu 2 bigi a cate 2,5 t SWL fiecare
– echipaj permanent: 7 persoane
– echipaj stiintific: 10 persoane

– informatii nava: Cristian Gregoretti, Watermota srl