NIKI (ex CAREI) la Rostock/Germania, 1,03.2014 – foto: www.shipspotting.com / Rico Voss
Mineralierul CAREI
Constructia sa (nr. de santier 861) a inceput la Santierul Naval Mangalia in 1988, numele pe care ar fi trebuit sa-l poarte fiind CAREI.
A fost lansat la apa in cursul lunii august 1989.
Dupa 1990 a ajuns in patrimoniul Petromin, care nu dispunea insa de fonduri pentru finalizarea navei. Lucrarile la acest mineralier au fost sistate in 1991.
Deoarece Petromin nu dispunea de fondurile necesare pentru a finaliza mineralierele a caror constructie incepuse inainte de 1989 (BIRCA si BLEJOI de 65.000 tdw si respectiv CAREI si JIMBOLIA de 100.000 tdw), s-a realizat asocierea dintre Petromin si compania greceasca Moira Maritime & CO: Petromin venea cu navele neterminate, iar grecii cu finantarea pentru finalizarea acestora.
La data de 4.12.1992, cele 4 corpuri de nava au fost mutate pe niste companii detinatoare de unica nava.
La data de 1.03.1993, grecii au reusit sa obtina un credit de 30 milioane USD la banca Elena de Dezvoltare. 3 dintre cele 4 corpuri de nava au fost ipotecate pentru obtinerea creditului.
Numele acestui corp de nava a fost schimbat in PEARL MANGALIA, acesta fiind mutat pe o companie greceasca – Petrohull.
Dintre cele 4 corpuri de nava, doar BLEJOI, rebotezat PEARL CONSTANTA, a fost remorcat cu destinatia Pireu, unde ar fi urmat sa fie finalizata constructia acestuia.
Cel de-al patrulea corp de nava -JIMBOLIA – a fost vandut ca fier vechi, fiind remorcat pana la Aliaga/Turcia, unde a fost dezmembrat.
Din 1997, cele 2 corpuri de nava, PEARL SALONICA (ex BIRCA) si PEARL MANGALIA (ex CAREI) au fost mutate la Agigea, in danele 136-137, fiind trecute “in conservare”.
Ca si in cazul altor asocieri ale Petromin, s-a ajuns la imposibilitatea returnarii creditelor catre banca; in plus, nici macar nava dusa in Grecia nu avea sa mai fie finalizata vreodata.
Cele doua corpuri de nava de la Agigea acumulau doar datorii: din taxele de “cheiaj” desi erau acostate intr-o zona pustie la acea vreme, la care aveau sa se mai adauge in 2000 si alte datorii, catre Coremar, care salvase/recuperase cele doua corpuri de nava, ce ajunsesera sa pluteasca in deriva, luate de vant, in timpul unei furtuni puternice.
S-a ajuns la un litigiu intre Banca Elena de Dezvoltare si AZL Constanta, acestea disputandu-si drepturile de creanta in justitie. Banca elena solicita vanzarea la licitatie a celor 2 corpuri de nava, in timp ce AZL solicita acelasi lucru in incercarea de a recupera o creanta de aproximativ 3 miliarde lei vechi, reprezentand cheltuieli de stationare la Agigea incepand cu vara anului 1997.
In cele din urma, mineralierul PEARL MANGALIA (ex CAREI) a fost scos la licitatie, fiind cumparat de catre grecii de la Moundreas MB. Corpul navei a fost remorcat pana in Santierul Naval Constanta, unde a continuat constructia mineralierului.
Constructia sa a fost finalizata la data de 16.08.2006 la Constanta. Numele i-a fost schimbat in NIKI, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Sub acest nume a continuat sa fie operat de catre grecii de la Larus SA, pana in decembrie 2019, cand a fost vandut Safeen Group Abu Dhabi / Emiratele Arabe Unite, pentru 12,10 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in HAFEET, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel liberian. A fost dus la Chengxi Shipyard China la inceputul anului 2020, unde intrat intr-un amplu proces de conversie in nava transbordare minereu de fier adus de mineralierele mari in barje.
Pe puntea sa au fost instalate 4 macarale puternice, un incarcator pentru barje, 3 benzi transportoare cu o capacitate de 3.000 tone/ora.
Au fost instalate noi diesel-generatoare in sala masini, pentru a sustine consumul noilor echipamente instalate.
De asemenea, nava a fost dotata cu un bow-thruster de 1.800 kW.
La finalizarea conversiei, in a doua jumatate a anului 2020, nava a fost mutata la Khalifa/Abu Dhabi. Din 2021 si-a inceput activitatea.
HAFEET (ex CAREI) la Khalifa/Abu Dhabi, 9,05.2025 – foto: www.shipspotting.com / Godra
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 253,92 m, latime: 40 m, pescaj: 14,62 m
– IMO: 9015591
– 101.648 tdw/ 56.810 Gt
– propulsia: un motor fabricat la AO Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk , licenta B&W, model 8DKRN60/195-10, motor ce dezvolta 15.200 CP.
– viteza maxima: 14,4 Nd
– 4 diesel generatoare: 3 x Wartsila, 990 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare si 1 x 200 KW, 400 V 50 HZ CA
– 7 magazii / 7 guri magazii
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .



Ultimele Comentarii