SADOVA in anii ’70 – foto: Ton Grootenboer

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1175, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1977.
A navigat pana la inceputul anului 1986, cand, datorita unor defectiuni la motorul principal, a fost dus la Santierul Naval Braila pentru reparatii. Incepand cu 10 februarie 1986 a fost adus in Santierul Naval Sulina, pentru ca in 1990 sa fie remorcat pana la dana SN Braila, ramanand in conservare mult si bine, in asteptarea reparatiilor.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Odata cu trecerea anilor, cargoul s-a degradat, ajungand o adevarata epava careia nu i-ar mai fi dat cineva vreo sansa sa mai navige.
Incepand cu 1998, odata cu intrarea Navrom Constanta in insolventa, a inceput vanzarea navelor acestei companii. Printre ele s-a aflat si SADOVA.

SADOVA la Braila, in reparatii, 2000 – revista Modelism, colectie Paul Ionescu

Cargoul a fost vandut la licitatie, asa, in acel stadiu de epava, in aprilie 1998 catre Boss 97 srl Constanta, pentru 160.000 USD. Tot acolo aveau sa ajunga si fostele cargouri romanesti TIRGU JIU si AZUGA.
Au urmat apoi iarasi vreo 2 ani de asteptare, dupa care, in cursul anului 2000 a intrat in sfarsit in reparatii dupa 14 ani de asteptare, chiar acolo, la Santierul Naval Braila!
Reparatiile au fost finalizate in iunie 2001, numele cargoului a fost schimbat in YASAR KAPTAN III, pavilionul arborat fiind cel cambodgian.
Incepand cu iunie 2003 operarea sa a revenit unei companii turcesti, pavilionul fiind schimbat cu cel georgian.

YASAR KAPTAN III (ex SADOVA) tranzitand Bosforul – foto: Louis Bosschaart

A mai navigat pana in martie 2009, cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj la Aliaga/Turcia, unde a ajuns pe 10 martie 2009, fiind ulterior dezmembrat.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7643435
– 4.737 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker: 268 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare