Nave la Tulcea, printre care si remorcherul STUFUL – carte postala , 1967
Remorcherul STUFUL (1961-2012)
A fost construit in 1961 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut T.A.V.S. (Trustul de Amenajare si Valorificare a Stufului) Tulcea.
Din 1970 a ajuns la C.D.D. (Centrala Deltei Dunarii) Tulcea, in urma reorganizarii T.A.V.S. Tulcea. A activat pentru C.D.D. Tulcea pana in 1991.
In toti acei ani a fost folosit pentru transportul stufului catre Combinatul Chimic de la Chiscani, Braila.
L-am vazut de cateva ori, in anii ’80, la Galati, in tranzit catre Combinatul Chimic de la Chiscani. E drept, o aparitie mult mai rara, pentru ca “greul” transportului de stuf pe aceasta ruta a fost dus de catre micile remorchere ILGANI si CEAMURLIA.
Dupa 1990, activitatea de exploatare a stufului din Delta Dunarii a fost considerata “nerentabila”, ca de altfel multe alte activitati din Romania. Asadar, de exploatarea stufului s-a ales praful, la fel si de Combinatul Chimic de la Chiscani, care a falimentat in 1997.
Remorcherele STUFUL si ILGANI la Tulcea, 14.03.2007 – foto: Cristian Gregoretti
STUFUL avea sa ajunga in 1991 la Transnav SA Tulcea, societate rezultata in urma reorganizarii C.D.D. Tulcea. Aria sa de activitate s-a restrans doar la zona Deltei Dunarii.
Din 2004 avea sa ajunga in patrimoniul Navtrans srl Tulcea. Oricum, Navtrans sau Transnav, toate navele care apartineau acestora stateau impreuna, ca in vremea C.D.D..
In 2010 Navtrans Tulcea, ca si Transnav Tulcea, au intrat in insolventa. Bunurile acestora au fost executate silit.
STUFUL nu a mai fost cumparat de nimeni. In prima jumatate a anului 2012 remorcherul era deja scos pe uscat, la Tulcea, si ramasese fara usi, geamuri, etc.
Probabil ca a fost dezmembrat in aceeasi locatie.
Remorcherul STUFUL la Tulcea,Mm 36-37, 2012, in curs de dezmembrare – foto: Paul Ionescu
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– deplasament: 151 t
– Lungime: 32,20 m, latime: 5,80 m, pescaj maxim: 1.57 m
– Propulsia era asigurata de catre un motor SKL 8NVD 36 ce dezvolta 400 CP; lansarea acestuia si inversarea sensului de rotire se facea local, in sala masinilor, cu aer comprimat.
– Elice pas fix, otel,in duza fixa, 2 pene de carma actionate manual cu trote
– dotat cu doua diesel-generatoare, a cate 25 KW, 220 V, 50 Hz, CA
– bunker motorina: 27 t
Ultimele Comentarii