Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Lansarea remorcherului salvator VOINICUL la Oltenita, 1966

Remorcherul salvator VOINICUL (1966-2002)

A fost construit la Santierul Naval Oltenita, fiind livrat AFDJ Galati in cursul lunii decembrie 1966.
Constructia sa a fost realizata dupa un proiect sovietic (proiect 843), clasa Atlant.
In primii sai ani de activitate a fost detasat la Constanta, fiind folosit ca remorcher si ca nava de salvare.
In martie 1968 a participat la operatiunile de salvare a cargoului indian VISHVA SHANTI. Apoi, in 1971, alaturi de remorcherele VITEAZUL si FARUL a participat la remorcarea noii prove construite la Santierul Naval Galati pentru refacerea fostului cargou indian VISHVA SHANTI, pana la Santierul Naval Constanta. Aici noua prova a fost urcata pe doc si unita cu ceea ce ramasese din cargoul VISHVA SHANTI, rezultand noul cargou VRANCEA, care a intrat in patrimoniul Navrom Constanta, fiind folosit pana in 1990.
In octombrie 1968 a participat la operatiunile de dezesuare ale cargoului E EVANGELIA, din dreptul statiunii Costinesti.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

La Braila, Ziua Marinei 1968 – foto: Valerica Butoi

Dupa intrarea in serviciu a navei sora – VITEAZUL – la Constanta, a continuat sa fie folosit pe Dunarea Maritima, atat ca remorcher, cat si ca nava de salvare si mai ales ca spargator de gheata in iernile geroase, in care Dunarea ingheta.
A fost folosit, de asemenea, la transportul platformelor de foraj marin construite la Santierul Naval Galati pana la Constanta, iar apoi, de aici , alaturi de remorcherul VITEAZUL, pana in largul Marii Negre, unde acestea urmau sa intre in exploatare.
Era foarte bine intretinut, ca element distinctiv, avea o pictura in prova, sub comanda, infatisand-ul pe Donald luptand cu un taur … Pe laterale, in babord, respectiv tribord, era scris cu litere mari: “SALVATOR”.
Era dotat cu o sirena bitonala puternica, era deosebita de a celorlalte nave ( mai poate fi auzita doar in scurt metrajul de pe youtube, despre platforma Orizont).
Mi-l amintesc din anii ’80 cand asista navele mari construite la Galati ( mineralierele de 55.000 tdw si petrolierele de 39.000 tdw) in voiajul lor inaugural catre Marea Neagra.
In acea teribila iarna 1984-1985, cand Dunarea a inghetat in toatalitate a avut rolul principal in deblocarea Dunarii pe sectorul Sulina-Tulcea-Galati-Braila.
In septembrie 1989 a participat la Galati, la operatiunile de ranfluare a navei de pasageri MOGOSOAIA.
A continuat sa fie folosit si dupa achizitionarea celorlalte remorchere (GALATI 3 si BRAILA) de catre AFDJ Galati.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

VOINICUL la Galati, 1970 – foto: Galatii de odinioara (facebook.com/groups/oldgalati)

In 1995 VOINICUL a fost retras la Galati, la pontonul care avea sa fie ulterior vazut mai tot timpul remorcherul multifunctional PERSEUS (ex ALBATROS 1).
A fost folosit pe post de birouri, pentru AFDJ Galati, pe durata constructiei noului sediu al AFDJ.
Prin 1996-1997 a fost remorcat in directia Braila, de unde a revenit la putin timp, insa propulsat de propriul motor, remorcherul fiind inca functional.
Anul 1998 marcheaza inceputul sfarsitului si pentru VOINICUL, odata cu transferarea sa catre Resalv, impreuna cu alte nave din patrimoniul AFDJ, in urma procesului de reorganizare a AFDJ Galati. Noua societate – Resalv – condusa in scurta sa existenta numai de catre incompetenti, asa zis manageri, nu a facut decat sa piarda in final toate navele din patrimoniu…
Unele au ajuns la fier vechi, altele la Constanta, unde sunt folosite si astazi.
Din 1998 VOINICUL nu a mai fost folosit. A ajuns in portul Docuri unde a stat pana in 2002, degradandu-se cu fiecare an.
In cursul anului 2002 a fost remorcat de catre GALATI 3 si dus la Tulcea, unde a fost dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

VITEAZUL si VOINICUL pe Dunare, anii ’80

Cateva caracteristici ale remorcherului:
– lungime: 52,32m , latime: 11,03 m, pescaj: 4,61 m
– Gross tonage: 829
– IMO: 7623746
– Call sign: YQAE
– propulsie diesel-electrica: 2 diesel generatoare (compuse fiecare dintr-un motor diesel de fabricatie URSS/Penzdizelmash, Penza, model 6CHN31.8/33, putere 950 CP, ce antrena un generator care producea 760 KW, 460 V CC) produceau energia necesara alimentarii unui urias motor electric ce asigura propulsia navei. (multumiri Ionel Ionescu pentru aceasta informatie)
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 290 t
– dotat cu 4 diesel generatoare: 2 x 100 KW, 220 V CC si 2 x 57 KW, 220 V CC
– dotat la pupa cu o biga a 5 t SWL
– nave surori: VITEAZUL, POSEIDON