VITEAZUL in constructie la Santierul Naval Oltenita, 1968 – foto: www.comunismulinromania.ro
Remorcherul salvator VITEAZUL (1968-2007)
A fost construit la Santierul Naval Oltenita, fiind livrat Intreprinderii de Exploatare Portuara Constanta – Sectia Cai Navigabile, in cursul lunii iunie 1968.
Constructia sa a fost realizata dupa un proiect sovietic (proiect 843), clasa Atlant.
A fost folosit atat ca remorcher, cat si ca nava de salvare, De asemenea, in iernile geroase in care Dunarea ingheta, era trimis pe Dunare pentru a veni in ajutorul navei sora – VOINICUL.
Apoi, in 1971, alaturi de remorcherele VOINICUL si FARUL a participat la remorcarea noii prove construite la Santierul Naval Galati pentru refacerea fostului cargou indian VISHVA SHANTI, pana la Santierul Naval Constanta. Aici noua prova a fost urcata pe doc si unita cu ceea ce ramasese din cargoul VISHVA SHANTI, rezultand noul cargou VRANCEA, care a intrat in patrimoniul Navrom Constanta, fiind folosit pana in 1990.90.
VITEAZUL si VOINICUL pe Dunare, anii ’80
A fost folosit, alaturi de VOINICUL, si pentru remorcarea platformelor de foraj marin de la Constanta si pana in largul Marii Negre, unde acestea urmau sa intre in exploatare.
A participat si la multe alte misiuni de salvare pe mare, in apropierea portului Constanta. Din pacate, insa, la unele dintre ele nu a putut face nimic: aici ar fi de amintit scufundarea cargoului SADU in decembrie 1988, iar mai apoi, in ianuarie 1995, in conditii identice, scufundarea vrachierelor PARIS si YOU XIU.
Dupa 1990 a ajuns in patrimoniul G.I.S.N. (Grup Interventie si Salvare Navala), in urma reorganizarii I.E.P. Constanta.
Iar din 2004 a ajuns in patrimoniul A.R.S.V.O.M. (Agentia Romana de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare).
A fost scos din exploatare la sfarsitul anului 2006.
In martie 2007 a fost dus la Mangalia, unde a fost dezmembrat.
VITEAZUL in ultimii sai ani de activitate – foto: www.rmri.ro
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– lungime: 52,30m , latime: 11,30 m, pescaj: 4,35 m
– Gross tonage: 829
– IMO: 7623382
– Call sign: YQAM
– propulsie diesel-electrica: 2 diesel generatoare (compuse fiecare dintr-un motor diesel de fabricatie URSS/Penzdizelmash, Penza, model 6CHN31.8/33, putere 950 CP, ce antrena un generator care producea 760 KW, 460 V CC) produceau energia necesara alimentarii unui urias motor electric ce asigura propulsia navei. (multumiri Ionel Ionescu pentru aceasta informatie)
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 280 t
– dotat cu 2 diesel generatoare a cate 57 KW, 220 V CC
– dotat la pupa cu o biga a 5 t SWL
– nave surori: VOINICUL, POSEIDON
VITEAZUL incearca sa se apropie, fara succes, de cargoul SADU, 2.12.1988 – foto: colectia Marian Mosneagu
VITEAZUL dezmembrat la Mangalia, martie-aprilie 2007 – foto: Adrian Vilcu
Ultimele Comentarii