Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PUTNA in parcul rece de la Chiciu Mic, 13.09.2012 – foto: Cristian Gregoretti

Remorcherul PUTNA

A fost construit in 1914 la Wiemann´s shipyard Brandenburg/Germania pentru NFR (Navigatia Fluviala Romana).
Din putinele informatii gasite in presa interbelica, se pare ca a activat mai mult i zona Galati-Braila.
Din 1945 a fost nationalizat, ajungand in flota SovRom Transport.
Dupa desfiintarea SovRom Transport, in 1954, a ajuns in patrimoniul nou infiintatei companii, Navrom.
A activat in cadrul GEFP (Grupul de Exploatare Flota si Porturi) Navrom Giurgiu.
Din 1991, odata cu reorganizarea Intreprinderii de Navigatie Fluviala Navrom, a ajuns in patrimoniul Navrom Galati.
Ultima data cand am vazut acest remorcher in stare de functionare, a fost la Ziua Marinei in 1991, cand a defilat la Galati, alaturi de alte nave.
Ulterior a circulat, eronat, informatia cum ca remorcherul PUTNA ar fi fost vandut in Olanda, unde a fost restaurat, fiind functional ca nava muzeu. Insa nu a fost asa…
Am regasit remorcherul, dupa multi ani, in septembrie 2002, in parcul rece de la Chiciu Mic.
In 2003 a fost transferat, impreuna cu nava TUDOR VLADIMIRESCU, din parcul rece de la Chiciu Mic, in bazinul Docuri Galati.
Spre deosebire de TUDOR VLADIMIRESCU, care a fost modernizat (ca restaurat nu as putea spune), PUTNA a ramas acolo, in Bazinul Docuri, in aceeasi stare, vreme de 6 ani!
In ianuarie 2009, remorcherul PUTNA a fost luat din bazinul Docuri, de catre impingatorul ROVINARI 19, si dus, din nou in parcul rece de la Chiciu Mic.
A ramas acolo, in randul de nave de langa mal, deterorandu-se cu trecerea timpului.
In vara anului 2023 a fost adus, iarasi, in bazinul Docuri Galati, unde a stat cateva zile. A fost apoi mutat in portul Galati.
In prezent (septembrie 2023) se afla acostat la pontonul Navrom situat imediat dupa pontonul AFDJ al remorcherului PERSEUS.
Exista zvonuri cum ca ar urma sa fie restaurat. Ramane de vazut daca va fi asa, sau va fi si el vandut in strainatate. Spun asta, pentru ca acum 2 ani, cam in aceeasi locatie, fusese adus impingatorul GIURGIU 21, tot de la Chiciu mic, si care, ulterior a parasit definitiv Romania, fiind vandut in Serbia.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Remorcherul PUTNA, readus in portul Galati dupa mai bine de 30 de ani, intr-o stare deplorabila, 15.09.2023 – foto: Cristian Gregoretti

Cateva caracteristici ale navei:
– lungime: 21,55 m, latime: 4,35 m, pescaj maxim: 1,90 m
– corp si punte din otel
– deplasament: 78 t
– propulsia era asigurata de o masina cu abur cu tripla expansiune ce dezvolta 180 CP; aceasta actiona o elice din otel, cu pale fixe
– viteza maxima: 17 km/h
– bunker combustibil (pacura): 16 t