Remorcherul PLAUR pe bratul Borcea, 23.08.2007 – © www.binnenschifferforum.de / Reinier D
Remorcherul PLAUR (1960-2010)
A fost construit in 1960 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut T.A.V.S. (Trustul de Amenajare si Valorificare a Stufului) Tulcea.
Din 1970 a ajuns la C.D.D. (Centrala Deltei Dunarii) Tulcea, in urma reorganizarii T.A.V.S. Tulcea. A activat pentru C.D.D. Tulcea pana in 1991.
In toti acei ani a fost folosit pentru transportul stufului catre Combinatul Chimic de la Chiscani, Braila.
L-am vazut de cateva ori, in anii ’80, la Galati, in tranzit catre Combinatul Chimic de la Chiscani. E drept, o aparitie mult mai rara, pentru ca “greul” transportului de stuf pe aceasta ruta a fost dus de catre micile remorchere ILGANI si CEAMURLIA.
Dupa 1990, activitatea de exploatare a stufului din Delta Dunarii a fost considerata “nerentabila”, ca de altfel multe alte activitati din Romania. Asadar, de exploatarea stufului s-a ales praful, la fel si de Combinatul Chimic de la Chiscani, care a falimentat in 1997.
PLAUR avea sa ajunga in 1991 la Transnav SA Tulcea, societate rezultata in urma reorganizarii C.D.D. Tulcea. Aria sa de activitate s-a restrans doar la zona Deltei Dunarii.
Ulterior a fost vandut BNC Shipping & Trading srl Constanta, fiind folosit pe sectoarele romanesti ale Dunarii (in special in zona Calarasi-Cernavoda).
La data de 10.01.1999 a participat la remorcarea navei LIBERTATEA de la Galati, cu destinatia initiala Braila, aceasta fiind vanduta si parasind definitiv portul Galati dupa mai bine de 30 de ani…
Dupa 2008, pe fondul crizei financiare, a fost retras pe bratul Borcea, la km. 97. La data de 2.02.2010, remorcherul PLAUR s-a rasturnat in babord, scufundandu-se partial. La bordul sau nu se afla nimeni.
A fost ranfluat cu ajutorul SC Mistral Saab srl Constanta, fiind ulterior dezmembrat.
Remorcherul PLAUR, scufundat partial pe bratul Borcea la km. 97, 3.02.2010 – foto: Observator de Calarasi
Cateva caracteristici ale remorcherului:
– deplasament maxim: 151 t
– Lungime: 32,40 m, latime: 5,80 m, pescaj maxim: 1.64 m
– Propulsia era asigurata de catre un motor Buckau Wolf R6DV148 ce dezvolta 540 CP; lansarea acestuia si inversarea sensului de rotire se facea local, in sala masinilor, cu aer comprimat.
– Elice pas fix, otel,in duza fixa, 2 pene de carma actionate manual cu trote
– dotat cu doua diesel-generatoare, a cate 24 KW, 115 V, CC
– bunker combustibil: 30 t
Ultimele Comentarii