Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

RM 101 – VITEAZU  – foto: www.navy.ro 

Remorcherul maritim salvator 101 – VITEAZU

A fost construit in 1954 la Santierul Naval Galati, dupa un proiect sovietic – A202.
Dupa acest proiect au fost construite, la Galati, pentru URSS, 32 remorchere (16 civile si 16 militare), iar pentru Romania 3 remorchere, dintre care doua pentru Marina Militara – RM 101-VITEAZU si NS 116-VOINICUL si unul civil – EFORIE, devenit ulterior FARUL.
Remorcherul era specializat in remorcajul navelor in mare larga si in rada, apararea antiaeriana proprie si a convoaielor, spargerea ghetii pe mare, in rada si pe Dunarea maritima, precum si in stingerea incendiilor si scoaterea apei din navele avariate.
Prima interventie a remorcherului a avut loc pe 13.11.1955, atunci cand cargoul ARDEAL a pierdut elicea in urma ruperii liniei axiale, in Marea Neagra, imediat dupa ce tranzitase Bosforul si se indrepta spre Constanta. Remorcherul RM 101 a remorcat cargoul ARDEAL mai intai pana la Varna, apoi pana la Constanta.
In februarie 1956 a reusit salvarea navei grecesti FLORINA si a echipajului acesteia si aducerea la adapost, in portul Constanta a navei avariate, pe o mare de gradul 7-8.
Tot in iarna anului 1956 a intervenit pe Dunarea Maritima, la Pisica (actual Grindu) pentru salvarea locuitorilor din satul inundat si deblocarea Dunarii de gheata.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

RM 101 – VITEAZU la Constanta in 2006 – foto: www.navy.ro / Bogdan Dinu, Grupul Mass-Media al Fortelor Navale 

In iarna anului 1957 a salvat cargoul romanesc SULINA de la un iminent naufragiu.
Pe 22.03.1958 a intervenit pentru salvarea echipajului cargoului yugoslav SOCA , esuat pe digul de larg al Mangaliei. Acest cargou a fost ulterior abandonat de catre echipaj; mai tarziu a fost dezesuat, remorcat cu ajutorul RM 101 la Constanta, unde a fost reparat, intrand apoi in patrimoniul Navrom Constanta cu numele MOLDOVA.
Pe 18.04.1960 a intervenit la salvarea cargoului grecesc LILIKA, esuat pe plaja 2 Mai, in timpul unei furtuni puternice.
In a doua jumatate a anului 1965, cele doua remorchere militare RM 101 si NS 116 au fost transferate temporar la Navrom, numele fiindu-le schimbat in VITEAZUL si VOINICUL, corpul acestora fiind vopsit in negru iar suprastructura in alb. Pe cosuri a aparut binecunoscuta inscriptie: NR. Aceasta operatiune a fost necesara pentru a putea insoti bricul MIRCEA la reparatii, la Hamburg.
Plecarea catre Hamburg s-a facut pe 12.10.1965. Cele 2 remorchere impreuna cu bricul MIRCEA au infruntat o furtuna extrem de puternica, de gradul 8, in timpul traversarii golfului Biscaya. Remorcile celor 2 remorchere s-au rupt, MIRCEA ramanand in voia valurilor si fiind salvat, in cele din urma, de catre salvatorul francez A668-RINOCERUS.
Voiajul catre Hamburg a continuat de abia pe 6.01.1966. Cele 3 nave au ajuns la destinatie, la Hamburg, pe 19.01.1966. Dupa ce MIRCEA a fost lasat in santier, cele doua remorchere s-au reintors in tara, unde au revenit la vechile culori militare si vechile nume: RM 101 si NS 116.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

RM 101 – VITEAZU la Mangalia – foto: Adrian Vilcu

In anii ’80 a fost modernizat: i-a fost modificata suprastructura, inlocuite motoarele cu unele noi, licenta Sulzer, model 6LDSR28, fabricate la ICM Resita, a cate 1.200 CP fiecare, inlocuite echipamentele de navigatie. De asemenea, a fost inlocuit armamentul de la bordul sau.
A mai trecut printr-o reparatie capitala/modernizare in 1997.
Din 2002 se afla in componenta Divizionului 129 Nave speciale si de sprijin logistic.
Remorcherul este functional si in prezent, asigurand diverse manevre in portul militar Mangalia.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

RM 101 – VITEAZU la Mangalia – foto: Adrian Vilcu

Cateva caracteristici ale remorcherului:
– lungime: 44,50 m, latime: 9,40 m, pescaj: 3,32 m
– Deplasament maxim: 627 t
– propulsie originala: 2 motoare 6RD30/50 Ruskii Diesel Leningrad, a cate 600 CP fiecare / acesteau au fost inlocuite cu ocazia modernizarii din anii ’80 cu doua motoare, licenta Sulzer, model 6LDSR28, fabricate la ICM Resita, a cate 1.200 CP fiecare
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker combustibil: 280 t
– dotat cu 2 diesel generatoare a cate 57 KW, 220 V CC/inlocuite cu ocazia modernizarilor din anii ’80 si 1997
– echipaj: 21

Armament:
– inainte de modernizare era echipat cu tunuri sovietice 21-KM calibrul 45 mm
– dupa modernizarea din anii ’80 a fost echipat cu un tun A-436 calibrul 2×30 mm, model 1980 si doua mitraliere ZU-2 de 2×14,5 mm

– info nava: www.navy.ro, www.cartula.ro, Dragos Ionescu, Paul Ionescu