Remorcherul CEATAL, in anii ’60 -’70 – foto: Gheorghe Comarzan
Remorcherul maritim CEATAL
La jumatatea anilor ’50, URSS a comandat 2 remorchere la Santierul Naval Galati: comanda a fost una destul de ciudata, cele 2 remorchere fiind construite dupa un proiect sovietic invechit, propusia fiind asigurata de catre o masina cu vapori…. In conditiile in care, la Santierul Naval Galati erau construite, in acea perioada, in serie, tot pentru URSS, alte remorchere (as aminti aici cele din clasa FARUL), mult mai performante.
Cele 2 remorchere au fost finalizate in cursul anului 1957: RM 105, in Iunie 1957, respectiv RM 106, in Octombrie 1957.
Sovieticii au renuntat la preluarea comenzii, iar cele 2 remorchere au intrat in patrimoniul AFDJ Galati. RM 106 a fost rebotezat AFDJ NR.1, iar RM 105 – AFDJ NR.2.
Din 1960, numele celor 2 remorchere a fost schimbat in CEATAL (ex AFDJ NR.1, ex RM 106), respectiv FAGARAS (ex AFDJ NR.2, ex RM 105).
CEATAL avea ca port de inregistrare Sulina, iar FAGARAS, Braila.
CEATAL a fost folosit atat ca remorcher, cat si ca spargator de gheata pe Dunarea Maritima, insa, cei mai multi ani a activat la Sulina.
In 1971 a participat, la Galati, la operatiunea de stingere a incendiului declansat pe cargoul VRACHOS, incarcat cu azotat de amoniu. Acel incident a stat la baza filmului “Explozia”, realizat in 1973.
A fost retras din activitate in cursul lunii septembrie 1980, dupa intrarea in serviciu a noului remorcher GHEORGHIENI 2.
A fost dezmembrat la Sulina (nu cunosc anul).
Nava hidrografica DELTA si remorcherul CEATAL la Sulina, 1979 – foto: Liviu Simioncencu
Caracteristicile remorcherului:
– Lungime: 31,00 m, latime: 8,80 m, pescaj maxim: 3,17 m
– deplasament maxim: 274 t
– propulsia era asigurata de un motor cu vapori, 3 cilindri, tripla expansiune, fabricat la Intreprinderea Progresul Braila, ce dezvolta 900 CP
– bunker combustibil: 61 t
– dotat cu 2 diesel-generatoare a cate 17 kW, respectiv 15 KW, 110 V CC
– viteza maxima: 9,3 Nd
Ultimele Comentarii