Remorcherul CEAMURLIA, scos pe uscat in dana 1 Mai, Tulcea, 2016 – galerie foto: Laurentiu Dragan – Marinari pe Dunare

Remorcherul CEAMURLIA

A fost construit in 1956 la Santierul Naval Constanta si a apartinut T.A.V.S. (Trustul de Amenajare si Valorificare a Stufului) Tulcea.
La iesirea din santier a purtat un indicativ in loc de nume: IEMS-R2. Ulterior, numele i-a fost schimbat in CEAMURLIA.
Din 1970 a ajuns la C.D.D. (Centrala Deltei Dunarii) Tulcea, in urma reorganizarii T.A.V.S. Tulcea. A activat pentru C.D.D. Tulcea pana in 1991.
In toti acei ani, a efectuat sute de transporturi cu stuf pentru Combinatul Chimic de la Chiscani, Braila. L-am vazut de foarte multe ori in anii ’80, cand ducea la remorca 4 ceamuri incarcate cu stuf, catre Combinatul Chimic de la Chiscani. Se deplasa incet, insa intotdeuna doar pe langa malul tulcean, in afara senalului navigabil al Dunarii.
Dupa 1990, activitatea de exploatare a stufului din Delta Dunarii a fost considerata “nerentabila”, ca de altfel multe alte activitati din Romania. Asadar, de exploatarea stufului s-a ales praful, la fel si de Combinatul Chimic de la Chiscani, care a falimentat in 1997.
CEAMURLIA avea sa ajunga in 1991 la Transnav SA Tulcea, societate rezultata in urma reorganizarii C.D.D. Tulcea. Aria sa de activitate s-a restrans doar la zona Deltei Dunarii.
In 2010 Transnav Tulcea a intrat in insolventa. Bunurile acesteia au fost executate silit. Astfel, remorcherul CEAMURLIA a ajuns in proprietatea S.C. Hera srl Tulcea.
Trebuie mentionat un aspect: de-a lungul intregii sale existente, CEAMURLIA a avut o nava sora – ILGANI, care i-a fost mereu alaturi. Amandoua au trecut exact pe la aceeasi proprietari si au desfasurat aceleasi activitati.
Din 2012 s-a incercat vanzarea celor doua remorchere, fara succes insa. Astfel, in noiembrie 2012, un anunt de vanzare, lista un pret de 49.000 Euro pentru remorcherul CEAMURLIA.
In 2015 ambele remorchere au fost scoase pe uscat, in dana 1 Mai din Tulcea. Din pacate, norocul nu a fost de partea micului remorcher: acesta a ramas acolo, scos pe uscat, intr-o stare deplorabila. A donat o parte din motor navei sora, ILGANI, care intre timp a fost reparata si revopsita.
A fost dezmembrat in aceeasi locatie, undeva prin 2019-2020 (multumim domnului Mariu Ciobanu pentru informatie).

Remorcherul CEAMURLIA, scos pe uscat in dana 1 Mai, Tulcea, 2016 – galerie foto: Sever Condrat

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 21,5 m, latime: 4,2 m, pescaj maxim: 1,2 m
– deplasament: 53 t
– propulsia era asigurata de un motor motor Buckau Wolf de 200 CP/ acesta actiona o elice cu pas fix, in duza fixa, fabricata din otel
– 2 pene de carma actionate manual, cu trote
– echipat cu un diesel-generator
– nave surori: ILGANI, CRIS, BALA, BEGA, BISTRITA, OLT

Contributors