Remorcherul ARAD in anii ’60 – fotografie preluata din revista Modelism International (colectia Paul Ionescu)
Remorcherul ARAD (1943-2012)
A fost construit la Santierul Naval Galati in 1943.
Odata cu sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial, a ajuns in patrimoniul nou infiintatei societati mixte romano-sovietice – SRT (SovRom Transport).
Din 1954 a ajuns in patrimoniul Navrom, odata cu desfiintarea SovRom Transport.
A apartinut, mai exact, Navrom Giurgiu, fiind insa inregistrat la Drobeta Turnu Severin. A fost folosit pe sectoarele romanesti ale Dunarii.
In 1968 a trecut printr-o reparatie capitala, vechiul motor Fiat fiind inlocuit cu unul nou, SKL.
Din 1991, odata cu reorganizarea Intreprinderii de Navigatie Fluviala Navrom, a ajuns in patrimoniul NFR Drobeta.
In anii ’90 putea fi vazut la Drobeta.
Catre sfarsitul anului 2006 a fost adus la Galati. A stat o perioada la dana APDM, fiind mutat,la inceputul lui 2007, in portul Docuri Galati, alaturi de impingatoarele COVASNA si GIURGIU 8.
In cursul aceluiasi an, toate aceste nave au fost mutate in parcul rece de la Chiciu Mic.
Remorcherul ARAD, alaturi de alte nave scoase din uz, in parcul rece de la Chiciu Mic, 11.11.2010 – foto: Cristian Gregoretti
Din 2008, remorcherul ARAD a ajuns in patrimoniul Navrom Galati, dupa absorbtia NFR Drobeta de catre Navrom Galati.
In cursul anului 2011 s-a hotarat dezmembrarea remorcherului ARAD, precum si a impingatorului COVASNA.
Cele doua nave au fost legate in componenta unui convoi de barje, impins de catre MERCUR 205 (ex GIURGIU 19), avand destinatia Santierul Naval Severnav 2 din Drobeta Turnu Severin, unde urmau a fi dezmembrate.
Ajuns in zona critica de la km 577, datorata cotelor scazute ale Dunarii, convoiul a ancorat, acesta urmand a fi transferat in amonte fractionat. Remorcherul ARAD a ramas ancorat, alaturi de impingatorul COVASNA si alte doua barje incarcate cu marfa.
La intorcerea impingatorului, remorcherul ARAD a fost gasit partial scufundat; apa intrase la pupa pana pe punte. Furtuna care pornise a dus la aparitia unor valuri mari, care, incet, incet au bagat apa in corpul remorcherului prin orificiile hublourilor lipsa, furate in timpul sederii remorcherului in parcul rece de la Chiciu Mic (acestea erau din bronz…)
S-a incercat scoaterea apei cu pompele disponibile, insa capacitatea acestora era insuficienta in comparatie cu cantitatea de apa introdusa de valuri. Remorcherul ARAD s-a scufundat acolo.
A fost ranfluat dupa cateva luni, fiind dus la Severnav 2 Drobeta Turnu Severin, unde a fost dezmembrat.
Remorcherul ARAD, alaturi de alte nave scoase din uz, in parcul rece de la Chiciu Mic, 11.11.2010 – foto: Cristian Gregoretti
Caracteristici remorcher:
– lungimea: 32 m, latimea: 5,80 m, pescajul maxim: 1,50 m
– deplasament maxim: 128 t
– propulsia originala era asigurata de catre un motor Fiat ce dezvolta 400 CP; acesta a fost inlocuit in 1968 cu un motor nou, SKL, model 6NVD48, ce dezvolta 500 CP
– bunker: 29 t
– dotat cu 2 diesel-generatoare a cate 28 KW, 110 V CC
– informatii nava: Nelutu Chitimia, Paul Ionescu, Cristian Gregoretti
Ultimele Comentarii