Puitorul de mine NMS AURORA in 1940 – foto: www.worldwar2.ro
Puitorul de mine AURORA (1903-1941)
A fost construita in 1903 la Stabilimento Tecnico Triestino pentru Marina Imperiala Austro-Ungara si botezata KuK BASILISK.
A servit ca puitor de mine in timpul Primului Razboi Mondial in Marea Adriatica.
In 1919 a fost confiscata de catre Marina Franceza ca prada de razboi si redenumita AURORE.
Viata sa sub pavilionul romanesc a inceput in 1922, cand a fost cedata Marinei Regale Romane, ca plata in contul unor datorii ale statului francez din timpul razboiului. Numele i-a fost schimbat in AURORA.
Dupa cinci ani, in 1927, a fost scoasa din serviciu si a fost cumparata de Societatea Romana Dunareana (SRD), care a folosit-o pentru transporturi pe Dunare, sub acelasi nume – AURORA.
In 1939, pe fondul agravarii situatiei internationale, Romania a declarat moblizarea partiala a fortelor armate. AURORA a fost rechizitionata de catre Marina. Trecuse prin reparatii generale intre 1937 si 1939 la Galati, fiind intr-o stare foarte buna.
A fost armata cu doua mitraliere AA de 13,2 mm si putea lua la bord 40 de mine. Dupa ce toate modificarile au fost facute, lt. cdor. (r) Stan Baicu a preluat comanda navei.
Prima operatiune de minare a NMS AURORA a fost intre 30 iunie – 3 iulie 1940, impreuna cu NMS DUROSTOR. Au instalat cateva baraje langa Sulina.
In ianuarie 1941, a luat parte la minarea in zona Sulina in timpul careia a fost pierduta canoniera NMS REMUS LEPRI, dupa ce a lovit o mina romaneasca.
Cpt. Titus Horodinca a preluat comanda navei.
Dupa inceperea razboiului, NMS AURORA a participat in timpul noptii de 27/28 iunie intr-o misiune de minare, inchizand astfel cu un baraj gura Canalului Sulina. In dimineata urmatoare, portul Sulina a fost bombardat si nava a fost grav avariata, patru marinari fiind ucisi si alti doi raniti.
A fost dusa la Santierul SRD de la Ceamurlia. Pe 15 iulie 1941, 11 avioane SB sovietice (apartinand 40 BAP) au bombardat santierul si au distrus nava AURORA.
caracteristici tehnice:
– lungime: 49.07 m, latime: 7,92 m, pescaj maxim: 2,20 m
– deplasament: 314 t
– propulsia era asigurata de catre o masina cu aburi cu tripla expansiune, ce dezvolta 550 CP
– viteza maxima: 11 Nd
– info nava: www.worldwar2.ro / Victor Nitu, https://en.wikipedia.org/
Ultimele Comentarii