Pilotina FILIOARA la Constanta Sud-Agigea, 20.08.2005 – foto: Silviu Tugurlan
Pilotina FILIOARA (1982-2024)
A fost construita la Santierul Naval Giurgiu in 1982 pentru AFDJ Galati.
A deservit serviciul de pilotaj pe Dunarea Maritima (Braila-Sulina) si in Bara Sulina.
In perioada 2000-2007 a fost detasata la Constanta Sud-Agigea, dupa care a revenit la Sulina.
A fost folosita pana in vara anului 2016, fiind apoi retrasa in parcul rece al AFDJ de la Sulina.
La data de 15.05.2024 AFDJ Galati a organizat o licitatie pentru vanzarea mai multor nave scoase din uz: pretul de pornire pentru vanzarea prin licitatie a acestei pilotine fusese stabilit la … 2.819 Euro fara TVA.
Pe aceeasi lista si aproximativ la acelasi pret de pornire se regaseau si navele surori PILOT 5, PILOT 7 si PILOT 9.
Deoarece nu mai apare la sectiunea vanzari de pe pagina web a AFDJ Galati, banuiesc ca a fost achizitionata pentru a fi dezmembrata la fier vechi.
Pilotina FILIOARA in Bara Sulina, 2010 – fotografii: Jan Husca
Cateva caracteristici ale pilotinei:
– Lungime: 22,10 m, latime: 4,80 m, pescaj: 1,48 m
– MMSI: 264162333
– Call Sign: YP2333
– propulsata de doua motoare tip 3D6 de 150 cp – 1500 RPM fiecare, cu reductor-inversor comandat manual, fabricatie URSS
– Elice aliaj, fara duza
– 2 pene de carma actionate manual cu trote
– viteza: 11 Nd
– 1 diesel-generator de 10 KW 220V 50HZ fabricat de UTB BRASOV
– nave surori: PILOT 1, PILOT 2 (actual CANAL SERVICES 3), PILOT 4, PILOT 5, PILOT 6, PILOT 7, PILOT 8, PILOT 9
In prezent (2020), doar CANAL SERVICES 3 (ex PILOT 2) mai este activa.
Pilotina FILIOARA la Sulina, 21.08.2014 – foto: Paul Ionescu
Actualizări pagină :
– 17.10.2024 – Cristian Gregoretti -actualizat informatiile despre nava
– 21.01.2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Pe Filioara am avut ocazia sa urc la bord acum cativa ani cand era inca acostata in dreptul cladirii AFDJ din Sulina. Timonierul cu care am stat de vorba se plangea de fiabilitatea motoarelor, vesnic era ceva de reparat la ele, imi spunea ca de multe ori ieseau in larg cu un singur motor functional. Poate e si de inteles pe de-o parte fiind atat de vechi si de uzate. Imi amintesc ca imediat ce am pasit pe bord am vazut placuta metalica din bronz cu SN Giurgiu deasupra usii de acces din babord iar intrarea in compartimentul motor se facea coborand abrupt pe langa comanda.
Dar despre ele ca nave se poate spune ceva? Au fost proiectate in Romania? Erau reusite, aveau calitati nautice bune?
Da, au fost construite pe baza unui proiect Icepronav, insa n-as putea spune cu exactitate daca au existat si surse de inspiratie externe 🙂
Din ceea ce spuneau multi dintre cei care au lucrat pe ele, se pare ca aveau calitati nautice bune si tineau bine la mare agitata (atat cat ieseau prin bara Sulina). Multi regretau ca nu au fost remotorizate/modernizate, preferandu-se casarea acestora si achizitionarea unor pilotine noi, construite la Electroscoica Constanta, si care nu se ridica la nivelul asteptarilor.