Petrolierul PLOIESTI in constructie la Santierul Naval Constanta – sursa foto: www.snc.ro

Petrolierul PLOIESTI (1989-2007)

Constructia sa (nr.454) a inceput la Santierul Naval Constanta in iulie 1984. A fost lansat la apa in iulie 1986, fiind finalizat si livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1989.
A ajuns apoi la Petromin Constanta, in urma reorganizarii Navrom din iulie 1990.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla Giannis Alafouzos), asociere care s-a sfarsit la fel de prost ca si cea incheiata cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a celor 12 nave.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea navelor. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor si in nici un caz din fondurile Ermis Maritime.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime!
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta. Astfel, in iulie 1991, PLOIESTI ajungea la Tomis Integrity Shipping ltd. Numele i-a fost schimbat in TOMIS INTEGRITY, pavilionul arborat fiind cel maltez.
Minerva Shipping a estimat dupa transferul navelor un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea navelor, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD la o banca din Germania, garantat cu ipotecarea celor 7 nave.
In realitate nu toata aceasta suma a fost utilizata pentru scopul initial al creditului. Ca si in alte cazuri, valoarea raportata a reparatiilor aparent prestate in santierele din Grecia a fost mult umflata, mare parte din bani evaporandu-se in buzunarul conducerii mixte greco-romane.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati! Din nou, niciun vinovat, nimeni care sa plateasca!

Petrolierul TOMIS INTEGRITY (ex PLOIESTI), anii ’90 – foto: Henk Kouwenhoven

Petrolierul TOMIS INTEGRITY a fost vandut in iunie 2000 unei companii din Grecia. Numele i-a fost schimbat in ANTARCTICA, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
In octombrie 2004 a fost revandut in Grecia, numele i-a fost schimbat in UNITED ENDURANCE, iar pavilionul arborat fiind cel liberian.
In august 2007 a fost vandut la fier vechi pentru 11,7 milioane USD, urmand a fi dezmembrat la Chittagong/Bangaldesh. Desi scos pe uscat din august 2007, dezmembrarea sa a inceput abia in cursul lunii martie 2008.

Petrolierul TOMIS INTEGRITY (ex PLOIESTI) in Golful Oman, 10.10.1999 – foto: Yvon Perchoc

Cateva caracteristici ale petrolierului:
– Lungime: 228 m, latime: 43 m, pescaj: 13,50 m
– IMO: 8513637
– Call sign: YQRR
– 84.766 tdw / 50.570 Gt
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K8SZ70/150CLE, motor ce dezvolta 15.200 CP.
– viteza maxima: 13,3 Nd
– 4 diesel generatoare: 1 x 1.000 KW, 400V 50 HZ CA , 2 x 640 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 9 tancuri care puteau stoca in total 95.750 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 3 pompe cu un debit de 2.500 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10t SWL fiecare
– nave surori: PRAHOVA, TELEAJEN, MORENI, OVIDIU