Petrolierul PLOIESTI in constructie la Santierul Naval Constanta – sursa foto: www.snc.ro

Petrolierul PLOIESTI (1989-2007)

Constructia sa (nr.454) a inceput la Santierul Naval Constanta la data de 30.07.1984. A fost lansat la apa in iulie 1986, fiind finalizat si livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1989.
Din iulie 1990 a ajuns in patrimoniul Petromin Constanta, in urma reorganizarii Navrom.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla afaceristul grec Giannis Alafouzos).
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a 7 nave (mineraliere si petroliere), incluse in contractul initial.
Aceste nave erau:
– mineraliere: BASARABI, BARAOLT, BORCEA, BANISOR, BAIA SPRIE
– petroliere: PRAHOVA, PLOIESTI
Valoarea celor 7 nave cu care Petromin intrase in afacere era estimata la 51,5 milioane USD.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea celor 7 nave. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime.
Catre sfarsitul anului 1991, acest acord de asociere a fost extins prin adaugarea petrolierelor BRAZI si CIMPINA. Apoi, in anii ce au urmat, au mai fost adaugate si petrolierele noi, a caror constructie a fost finalizata la Santierul Naval Galati: ARGES, CRISTAL (ex IANCA) si RUBIN (ex TICLENI).
Ulterior semnarii acordului de asociere, din 12.03.1991, au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta, cele 7 nave, din contractul initial, fiind transferate, rand pe rand, la aceste companii.
Minerva Shipping a estimat, dupa transferul navelor, un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea celor 7 nave, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD, garantat cu ipotecarea celor 7 nave din contractul initial asociere.
Petrolierul PLOIESTI a fost transferat in iulie 1991 la compania detinatoare de unica nava Tomis Integrity Shipping Malta. Numele i-a fost schimbat in TOMIS INTEGRITY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier – Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati…

Petrolierul TOMIS INTEGRITY (ex PLOIESTI), anii ’90 – foto: Henk Kouwenhoven

La data de 1.01.1995 s-a hotarat lichidarea societatii mixte Minerva Shipping Company, in cadrul acestui proces de lichidare raportandu-se un beneficiu de aproximativ 10 milioane USD, din care, 50% au revenit Petromin.
Statul roman nu avea sa renunte la asocierea cu grecii de la Ermis Maritime; astfel s-a infiintat o noua companie mixta – Neptune Ship holdings, cu sediul in Malta, exact la aceeasi adresa.
Petrolierul TOMIS INTEGRITY a fost mutat pe noua companie detinatoare de unica nava – Neptune Integrity Maritime. A continuat sa fie folosit cu acelasi nume si acelasi pavilion.
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor, care a dus incet-incet la falimentul si disparitia acestor companii navale de stat romanesti…
Astfel, in prima jumatate a anului 1999 au fost vandute toate cele 5 mineraliere folosite in asocierea cu Ermis Maritime, iar in cursul anului 2000 au fost vandute si petrolierele.
Petrolierul TOMIS INTEGRITY a fost vandut in iunie 2000 unei companii din Grecia. Numele i-a fost schimbat in ANTARCTICA, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
In octombrie 2004 a fost revandut in Grecia, numele i-a fost schimbat in UNITED ENDURANCE, pavilionul arborat fiind cel liberian.
In august 2007 a fost vandut la fier vechi pentru 11,7 milioane USD, urmand a fi dezmembrat la Chittagong/Bangaldesh. Desi scos pe uscat din august 2007, dezmembrarea sa a inceput abia in cursul lunii martie 2008.

Petrolierul TOMIS INTEGRITY (ex PLOIESTI) in Golful Oman, 10.10.1999 – foto: Yvon Perchoc

Cateva caracteristici ale petrolierului:
– Lungime: 228 m, latime: 43 m, pescaj: 13,50 m
– IMO: 8513637
– Call sign: YQRR
– 84.766 tdw / 50.570 Gt
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K8SZ70/150CLE, motor ce dezvolta 15.200 CP.
– viteza maxima: 13,3 Nd
– 4 diesel generatoare: 1 x 1.000 KW, 400V 50 HZ CA , 2 x 640 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 9 tancuri care puteau stoca in total 95.750 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 3 pompe cu un debit de 2.500 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10t SWL fiecare
– nave surori: PRAHOVA, TELEAJEN, MORENI, OVIDIU