Petrolierul TOMIS WEST (ex CIMPINA), anii ’90 – foto: Henk Kouwenhoven
Petrolierul CIMPINA (1990-2017)
Constructia sa (nr.798) a inceput la Santierul Naval Galati la data de 15.12.1986. A fost lansat la apa la data de 29.10.1987, fiind finalizat in cursul lunii septembrie 1990.
Imi aduc aminte si acum, dupa atatia ani, cum mergeam in septembrie 1988 cu autobuzul in “celebra” practica agricola cu liceul…. treceam pe langa Santierul Naval: atat CIMPINA, aflat in constructie, cat si BRAZI aproape finalizat, aratau ca niste giganti…
A fost livrat Petromin Constanta la sfarsitul lunii septembrie 1990.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla afaceristul grec Giannis Alafouzos).
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a 7 nave (mineraliere si petroliere), incluse in contractul initial.
Aceste nave erau:
– mineraliere: BASARABI, BARAOLT, BORCEA, BANISOR, BAIA SPRIE
– petroliere: PRAHOVA, PLOIESTI
Valoarea celor 7 nave cu care Petromin intrase in afacere era estimata la 51,5 milioane USD.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea celor 7 nave. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime.
Catre sfarsitul anului 1991, acest acord de asociere a fost extins prin adaugarea petrolierelor BRAZI si CIMPINA. Apoi, in anii ce au urmat, au mai fost adaugate si petrolierele noi, a caror constructie a fost finalizata la Santierul Naval Galati: ARGES, CRISTAL (ex IANCA) si RUBIN (ex TICLENI).
Ulterior semnarii acordului de asociere, din 12.03.1991, au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta, cele 7 nave, din contractul initial, fiind transferate, rand pe rand, la aceste companii.
Minerva Shipping a estimat, dupa transferul navelor, un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea celor 7 nave, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD, garantat cu ipotecarea celor 7 nave din contractul initial asociere.
Petrolierul CIMPINA a fost transferat in decembrie 1991 la compania detinatoare de unica nava First Petromin Shipping Malta. Numele i-a fost schimbat in TOMIS WEST, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier – Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati…
Petrolierul PACIFIC ACE (ex CIMPINA), undeva intre anii 2004-2006 – foto: Henk Kouwenhoven
La data de 1.01.1995 s-a hotarat lichidarea societatii mixte Minerva Shipping Company, in cadrul acestui proces de lichidare raportandu-se un beneficiu de aproximativ 10 milioane USD, din care, 50% au revenit Petromin.
Statul roman nu avea sa renunte la asocierea cu grecii de la Ermis Maritime; astfel s-a infiintat o noua companie mixta – Neptune Ship holdings, cu sediul in Malta, exact la aceeasi adresa.
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor, care a dus incet-incet la falimentul si disparitia acestor companii navale de stat romanesti…
Astfel, in prima jumatate a anului 1999 au fost vandute toate cele 5 mineraliere folosite in asocierea cu Ermis Maritime, iar in cursul anului 2000 au fost vandute si petrolierele.
Petrolierul TOMIS WEST a fost vandut in decembrie 2000 unei companii din Singapore. Numele i-a fost schimbat in CANNANORE, pavilionul arborat fiind cel al Hong Kong.
In noiembrie 2004 a fost revandut pentru 7,1 milioane USD unei altei companii din Singapore, numele i-a fost schimbat in PACIFIC ACE, iar pavilionul arborat a ramas cel al Hong Kong. In noiembrie 2006 numele avea sa-i fie schimbat in BALTIC ACE, pavilionul arborat fiind cel panamez.
In octombrie 2008 a fost vandut la fier vechi pentru 5 milioane USD, urmand a fi dezmembrat la Chittagong/Bangaldesh. Suprinzator insa, a fost salvat de la taiere de catre International Marine United. Numele i-a fost schimbat in ZHONG ZHAN in ianuarie 2009, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Dupa momentul ianuarie 2009 nu a mai aparut nici o informatie sau fotografie a navei, ridicand semne de intrebare cu privire la existenta navei. Insa in noiembrie 2017 a aparut pe lista navelor vandute la fier vechi. Se pare ca in perioada 2009-2017 a fost folosit pe post de storage tanker in China.
A fost dezmembrat in China la sfarsitul anului 2017.
Cateva detalii ale petrolierului:
– Lungime: 189 m, latime: 28 m, pescaj: 12 m
– IMO: 8601824
– 39.768 tdw / 24.248 Gt
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K6SZ70/150CLE, motor ce dezvolta 11.450 CP.
– viteza maxima: 14,5 Nd
– bunker combustibil: 1.339 tone
– 6 diesel generatoare: 4 x 640 KW, 400 V, 50 HZ CA , 1 x 120 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400 V, 50 HZ CA
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 45.461 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 4 pompe cu un debit de 700 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10 t SWL fiecare
– nave surori: BUSTENARI, BUCSANI, BRAZI, ARGES, TICLENI, IANCA, NAVODARI, BOGDANESTI, BERCA, CALINESTI, DIAMANT
Ultimele Comentarii