Petrolierul TOMIS WEST (ex CIMPINA), anii ’90 – foto: Henk Kouwenhoven

Petrolierul CIMPINA (1990-2017)

Constructia sa (nr.798) a inceput la Santierul Naval Galati in decembrie 1986. A fost lansat la apa in octombrie 1987, fiind finalizat in cursul anului 1990.
Imi aduc aminte si acum, dupa atatia ani, cum mergeam in septembrie 1988 cu autobuzul in “celebra” practica agricola cu liceul…. treceam pe langa Santierul Naval: atat CIMPINA, aflat in constructie, cat si BRAZI aproape finalizat, aratau ca niste giganti…
A fost livrat in septembrie 1990 Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla Giannis Alafouzos), asociere care s-a sfarsit la fel de prost ca si cea incheiata cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a celor 12 nave.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea navelor. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor si in nici un caz din fondurile Ermis Maritime.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime!
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta. Astfel, in decembrie 1991, CIMPINA ajungea la Tomis West Shipping ltd. Numele i-a fost schimbat in TOMIS WEST, pavilionul arborat fiind cel maltez.
Minerva Shipping a estimat dupa transferul navelor un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea navelor, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD la o banca din Germania, garantat cu ipotecarea navelor.
In realitate nu toata aceasta suma a fost utilizata pentru scopul initial al creditului. Ca si in alte cazuri, valoarea raportata a reparatiilor aparent prestate in santierele din Grecia a fost mult umflata, mare parte din bani evaporandu-se in buzunarul conducerii mixte greco-romane.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati! Din nou, niciun vinovat, nimeni care sa plateasca!

Petrolierul PACIFIC ACE (ex CIMPINA), undeva intre anii 2004-2006 – foto: Henk Kouwenhoven

Petrolierul TOMIS WEST a fost vandut in decembrie 2000 unei companii din Singapore. Numele i-a fost schimbat in CANNANORE, pavilionul arborat fiind cel al Hong Kong.
In noiembrie 2004 a fost revandut pentru 7,1 milioane USD unei altei companii din Singapore, numele i-a fost schimbat in PACIFIC ACE, iar pavilionul arborat a ramas cel al Hong Kong. In noiembrie 2006 numele avea sa-i fie schimbat in BALTIC ACE, pavilionul arborat fiind cel panamez.
In octombrie 2008 a fost vandut la fier vechi pentru 5 milioane USD, urmand a fi dezmembrat la Chittagong/Bangaldesh. Suprinzator insa, a fost salvat de la taiere de catre International Marine United. Numele i-a fost schimbat in ZHONG ZHAN in ianuarie 2009, pavilionul arborat fiind cel panamez.
Dupa momentul ianuarie 2009 nu a mai aparut nici o informatie sau fotografie a navei, ridicand semne de intrebare cu privire la existenta navei. Insa in noiembrie 2017 a aparut pe lista navelor vandute la fier vechi. Se pare ca in perioada 2009-2017 a fost folosit pe post de storage tanker in China.
A fost dezmembrat in China la sfarsitul anului 2017.

Cateva detalii ale petrolierului:
– Lungime: 189 m, latime: 28 m, pescaj: 12 m
– IMO: 8601824
– 39.768 tdw / 24.248 Gt
– propulsat de un motor fabricat la ICM Resita, licenta MAN, model K6SZ70/150CLE, motor ce dezvolta 11.450 CP.
– viteza maxima: 14,5 Nd
– bunker: 1.339 tone
– 6 diesel generatoare: 4 x 800 KW, 400V 50 HZ CA , 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 45.461 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 4 pompe cu un debit de 700 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10t SWL fiecare
– echipaj: 56
– nave surori: BUSTENARI, BUCSANI, BRAZI, ARGES, TICLENI, IANCA, NAVODARI, BOGDANESTI, BERCA, CALINESTI, DIAMANT