COROMANDEL (ex ARGES) la Rio Grande/Brazilia in 2004 – foto: www.shipspotting.com / Marcelo Vieira
Petrolierul ARGES (1992-2023)
Constructia sa (nr.800) a inceput la Santierul Naval Galati la data de 1.06.1987. A fost lansat la apa la data de 22.12.1988, fiind finalizat in cursul lunii noiembrie 1992, cand a fost livrat Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 12 nave (7 petroliere si 5 mineraliere) pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu grecii de la Ermis Maritime Corporation (in spatele careia se afla afaceristul grec Giannis Alafouzos).
La data de 12.03.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Minerva Shipping Company, prin asocierea Petromin cu grecii de la Ermis Maritime Corporation. Scopul acestei asocieri era exploatarea in comun a 7 nave (mineraliere si petroliere), incluse in contractul initial.
Aceste nave erau:
– mineraliere: BASARABI, BARAOLT, BORCEA, BANISOR, BAIA SPRIE
– petroliere: PRAHOVA, PLOIESTI
Valoarea celor 7 nave cu care Petromin intrase in afacere era estimata la 51,5 milioane USD.
Grecii se angajasera sa obtina finantarea pentru reparatiile/ retehnologizarea celor 7 nave. In contractul de asociere era stipulat faptul ca plata creditelor ce urmau a fi contractate va fi facuta din fondurile obtinute din exploatarea navelor.
In plus, noua companie Minerva Shipping urma sa plateasca o taxa de management de 500 USD/nava/zi catre Ermis Maritime.
Catre sfarsitul anului 1991, acest acord de asociere a fost extins prin adaugarea petrolierelor BRAZI si CIMPINA. Apoi, in anii ce au urmat, au mai fost adaugate si petrolierele noi, a caror constructie a fost finalizata la Santierul Naval Galati: ARGES, CRISTAL (ex IANCA) si RUBIN (ex TICLENI).
Ulterior semnarii acordului de asociere, din 12.03.1991, au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Malta, cele 7 nave, din contractul initial, fiind transferate, rand pe rand, la aceste companii.
Minerva Shipping a estimat, dupa transferul navelor, un necesar intre 39 si 65 milioane USD pentru reparatiile/retehnologizarea celor 7 nave, ce urmau sa se faca la santiere navale din Grecia. Grecii au contractat un credit in valoare de 50,5 milioane USD, garantat cu ipotecarea celor 7 nave din contractul initial asociere.
NAUTICA MUAR (ex ARGES) la Kota Kinabalu, 8.02.2009 – foto: www.shipspotting.com / Timbo 2
Petrolierul ARGES nu a apucat sa efectueze nici un voiaj sub pavilion romanesc: in noiembrie 1992, ajungea la Third Petromin Shipping Malta. Numele i-a fost schimbat in TOMIS NORTH, pavilionul arborat fiind cel al Bahamas.
La sfarsitul anului 1993, o comisie de ancheta a fost constituita la Bucuresti pentru a analiza situatia din flota romana.
Raportul final inaintat de catre comisie premierului Nicolae Vacaroiu in mai 1994 aducea acuze grave fostului premier Petre Roman, fostului ministru al transporturilor – Traian Basescu, directorului Petromin – Calin Marinescu, precum si a altor membri ai conducerii Petromin care parafasera aceasta asociere. Acuzele aduse faceau referire la “abuz in serviciu, fals si uz de fals, contrabanda, exporturi ilegale si folosirea ilegala a bugetului societatii”.
Afacerea Minerva avea devina subiectul unui dosar penal conform caruia Petromin ar fi fost prejudiciata in urma acestei afaceri cu 100,5 milioane USD. Dupa ani de tergiversari, toti inculpatii au fost achitati…
La data de 1.01.1995 s-a hotarat lichidarea societatii mixte Minerva Shipping Company, in cadrul acestui proces de lichidare raportandu-se un beneficiu de aproximativ 10 milioane USD, din care, 50% au revenit Petromin.
Statul roman nu avea sa renunte la asocierea cu grecii de la Ermis Maritime; astfel s-a infiintat o noua companie mixta – Neptune Ship holdings, cu sediul in Malta, exact la aceeasi adresa.
NAUTICA MUAR (ex ARGES) in 2013, in timpul operatiunilor de conversie in FSU / Numele original este inca vizibil sub straturile de vopsea – foto: Kith Marine&Engineering Sdn Bhd
In 1998 a fost emisa HG 362, privind „Strategia de privatizare a societatilor comerciale pentru anul 1998”; aceasta strategie a insemnat, de fapt, “privatizarea” prin vanzarea navelor, care a dus incet-incet la falimentul si disparitia acestor companii navale de stat romanesti…
Astfel, in prima jumatate a anului 1999 au fost vandute toate cele 5 mineraliere folosite in asocierea cu Ermis Maritime, iar in cursul anului 2000 au fost vandute si petrolierele.
Petrolierul TOMIS NORTH a fost vandut Capital Queen International din Hong Kong in decembrie 2000. Numele i-a fost schimbat in COROMANDEL, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Hong Kong.
In mai 2007 a fost vandut E.A. Technique M BHD din Malaezia. Numele i-a fost schimbat in NAUTICA MUAR, pavilionul arborat fiind cel malaezian.
A fost folosit ca si tanc petrolier pana spre la finalul anului 2012, fiind apoi transformat in FSU (Floating Storage Unit) la MMHE Shipyard – Pasir Gudang din Malaezia. A redevenit operational in cursul lunii septembrie 2013.
A trecut printr-o reparatie capitala/modernizare in cursul anului 2017. Conform proprietarului navei, s-au facut investitii de aproximativ 22 milioane USD in echipamentele de pe nava.
Si-a desfasurat activitatea in zona INDO – Riau Archipelago (Bentara SK315 field offshore Bintulu) pana in cursul anului 2021. In cursul lunii noiembrie 2021 a fost scos din exploatare, iar la data de 30.11.2021 a fost remorcat cu destinatia Johor/Malaezia.
In februarie 2023 a fost vandut la fier vechi pentru 5,2 milioane USD. In cursul lunii septembrie 2023 a fost remorcat cu destinatia Chittagong/Banladesh, unde a ajuns la data de 16.09.2023, fiind ulterior dezmembrat.
NAUTICA MUAR (ex ARGES) in 2014 – foto: Nadi Marine Diving & ROV Division
Cateva detalii ale petrolierului
– Lungime: 190 m, latime: 28 m, pescaj: 12 m
– IMO: 8601848
– 39.768 tdw / 24.248 Gt
– propulsat de un motor fabricat la AO Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk , licenta B&W, model 6DKRN60/195, motor ce dezvolta 11.400 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker combustibil: 1.339 tone
– 6 diesel generatoare: 4 x 640 KW, 400V 50 HZ CA , 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400V 50 HZ CA
– dispunea de 19 tancuri care puteau stoca in total 45.461 metri cubi petrol
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul a 4 pompe cu un debit de 700 metri cubi/ora
– echipat cu 2 bigi a cate 10t SWL fiecare
– nave surori: BUSTENARI, BUCSANI, BRAZI, CIMPINA, TICLENI, IANCA, NAVODARI, BOGDANESTI, BERCA, CALINESTI, DIAMANT
NAUTICA MUAR (ex ARGES) in 2014 – mtcgroup.n.my
NAUTICA MUAR (ex ARGES) in 2016 – http://roughneckatwork.blogspot.com/
Scoaterea din exploatare a FSU NAUTICA MUAR (ex ARGES), noiembrie 2021 – youtube / Redtech Offshore Official
NAUTICA MUAR (ex ARGES) in cimitirul de nave de la Chittagong/Bangladesh, octombrie 2023 – Fazlur Rahman
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii