Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

MARE NIGRUM (ex SOMES) in portul Constanta, 17.01.2006 – foto: Cristian Gregoretti

Pescadorul SOMES / Nava de cercetari MARE NIGRUM

A fost construit la VEB Volkswerft Stralsund (RDG), numar de santier 328, fiind livrat Intreprinderii de Pescuit Oceanic Tulcea in cursul lunii octombrie 1971.
A fost parte dintr-o serie de 8 nave pescador tip Atlantic 2, care au existat in patrimoniul IPO Tulcea, toate construite in RDG intre anii 1970 si 1972.
A fost folosit in zona Africii de Vest.
S-a intors in tara in 1990, fiind retras la Midia.
In 1991 a fost transferat in patrimoniul Institutului de Marina Civila “Mircea cel Batran” din Constanta, insa a ramas la Midia, nefunctional.
In 1992 a fost transferat in patrimoniul Ministerului Geologiei, pentru ca din 1993 sa ajunga in patrimoniul Institutului National de Cercetare-Dezvoltare pentru Geologie si Geoecologie Marina, GeoEcoMar, Constanta.
GeoEcoMar este un institut de cercetare-dezvoltare, de interes national, in domeniul geologiei, geofizicii si geoecologiei cu accent pe mediile acvatice, marine, deltaice si fluviale.
Institutul functioneaza ca centru european si national pentru studii asupra macrosistemelor de tip mare-delta-fluviu avand o infrastructura de cercetare moderna, bazata in special pe nave de cercetare, ceea ce permite abordarea de studii complexe, cu caracter multidisiplinar, atat in cadrul programelor nationale cat si internationale.
In momentul preluarii navei, aceasta era o epava, ca si surorile sale care luasera drumul Turciei, la fier vechi.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

MARE NIGRUM (ex SOMES) in portul Constanta, 27.02.2009 – foto: Cristian Gregoretti

Nava a fost complet transformata din pescador in nava de cercetari marine pe durata a opt ani, intre 1995 si 2003. Durata mare in care s-a realizat aceasta transformare se justifica prin faptul ca banii pentru transformare au venit cu taraita…
S-au investit aproximativ 1 milion de euro pentru transformarea navei.
Vechile compartimente de prelucrare si congelare a pestelului au fost inlocuite de zece laboratoare.
Nava a fost vopsita in totalitate in alb, iar numele i-a fost schimbat in MARE NIGRUM.
A redevenit functionala in 2003.
In cea de-a doua jumatate a anului 2006 a fost revopsita: corpul in albastru, suprastructura in alb.
In perioada august-octombrie 2011 a trecut printr-o reparatie capitala, la SC Sorena SA Constanta: a fost remotorizata, castigatoarea licitatiei organizate pentru remotorizarea navei a fost SC Diesel Mecanica srl. A fost remotorizata cu un singur motor principal Caterpillar, tip 3516C, 2.200 CP @ 1.600 rpm.
A fost inlocuit si unul dintre diesel-generatoare cu unul nou – DG BAUDOUIN GEB 8M26.2 – 500 KVA/ 400 KW, furnizat de catre SC Watermota srl.
In prezent (2020) MARE NIGRUM (ex SOMES) este singura nava maritima activa care mai navigheaza sub pavilion romanesc, singura nava care mai aminteste de faptul ca Romania a avut odata o numeroasa flota maritima comerciala, a avut o flota de pescuit oceanic, de care, in spritul “democratic” de dupa 1989 s-a ales praful!

MARE NIGRUM (ex SOMES) in reparatii capitale la Sorena Constanta, octombrie 2011 – fotografii: Adrian Vilcu

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 82 m, latime: 13,60 m, pescaj: 5,20 m
– IMO: 7119408
– MMSI: 264900062
– Call sign: YQPT
– 1.138 tdw / 2.156 Gt
– propulsia: 2 motoare SKL, model 8NVD48A-2U, fabricate la Magdeburg, ce dezvoltau cate 1.160 CP fiecare / A fost remotorizata in 2011 cu un singur motor principal Caterpillar, tip 3516C, 2.200 CP @ 1.600 rpm.
– viteza maxima: 13.5 Nd
– viteza de traulare: 4-4.5 Nd
– bunker: 640 tone
– 4 diesel generatoare: 2 x 336 KW, 390V 50 HZ CA si 2 x 256 KW, 390V 50 HZ CA / inlocuite (probabil toate) / in 2011 a fost inlocuit unul dintre diesel-generatoare cu unul nou – DG BAUDOUIN GEB 8M26.2 – 500 KVA/ 400 KW
– instalatia de incarcare: 4 bigi a cate 3 t SWL fiecare
– nr. magazii frigorifice: 2 / acestea au fost dezafectate in cursul procesului de transformare a navei, fiind inlocuite cu 10 laboratoare:
Lab. de tomografie;
Lab. de hidrologie
Lab. de masuratori de gaze;
Lab. de biologie;
Lab. de geochimie
Lab. de geofizica (magnetometrie, gravimetrie);
Lab. de centru calcul;
Lab. de seismoacustica;
Lab. de dirijare echipamente de cercetare, descriere si probare carote.
– Echipamente marine specializate:
Sistem batimetric multibeam SEABEAM 1050 Elak Nautik;
Sistem de profilare seismoacustica CHIRP Star Full Spectrum;
Magnetometru marin Geometrics G-877;
Gravimetre marine de bord (GMNKM) si de fund (GDK);
ROV (1000 m adancime);
– Echipamente pentru masuratori si probari de apa si sedimente:
Sistem CTD Sea Bird cu rozeta Niskin (12 butelii/5 l fiecare);
Carotiere gravitationale si cu piston;
Multicorer Mark II;
Boden-greifere;
Tomograf computerizat pentru investigatii pe carote de sediment;
– Instalatii de lansare a echipamentelor:
Vinci 20 tf;
Vinci 8 tf;
Vinci CTD;
Vinci boden-greifer;
Macara hidraulica 3 tf/15 m;
2 bigi 1,8 t fiecare;
– echipaj: Permanent: 25 pers., Stiintific: 25 pers.

– nave surori: TROTUS, MURES, IALOMITA, SIRET, MILCOV, NEAJLOV, JIUL

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

MARE NIGRUM (ex SOMES) in portul Constanta, iulie 2016 – foto: Jan Husca

sursa: www.youtube.com / GeoEcoMar

sursa: www.youtube.com / Airdrone RO