Nava scoala NEPTUN la Tilbury, 18.07.1981 – foto: www.shipspotting.com / Phil English
Nava scoala NEPTUN (1976-2003)
A fost construita la Santierul Naval din Szczecin, Polonia, numar de santier B80/13 fiind livrata Navrom Constanta in noiembrie 1976.
A facut parte dintr-o serie de 13 astfel de nave scoala construite la Szczecin pentru tarile socialiste intre 1969 si 1976. Au existat mici diferente constructive intre cele 13 nave (de-a lungul celor 7 ani navele au fost echipate cu motoare principale diferite).
Dintre cele 13 nave, 9 au fost construite pentru URSS, 2 pentru Polonia (dintre care unul a fost vandut Chinei in 1989), 1 pentru Bulgaria si 1 pentru Romania. NEPTUN a fost ultima nava din serie.
Nava avea dublu rol: in primul rand aceea de nava scoala, fiind dotata cu dubla comanda de navigatie si dubla comanda masini pentru practica studentilor, in al doilea rand de cargou: dispunea de 5 magazii in care putea transporta pana la 5.500 tone de marfa.
Oferea cazare la bord pentru maximum 180 de studenti si 15 profesori.
Nava scoala NEPTUN in anii ’80 – foto: Henk Kouwenhoven
De-a lungul anilor, mii de studenti de la Institutul de Marina din Constanta au efectuat practica la bordul acestei nave. Voiajele se faceau de regula catre porturi din Europa, dar si din Maroc.
Pana spre sfarsitul anilor ’80 a avut acel look aparte, fiind vopsita in toatalitate in alb. Apoi corpul i-a fost vopsit in acel gri, intalnit pe majoritatea cargourilor din fosta noastra flota.
In 1990, din Academia Navala “Mircea cel Batran” s-a desprins sectia civila, infiintandu-se Institutul de Marina Civila Constanta. Nava NEPTUN a fost transferata de la Ministerul Transporturilor la Ministerul Invatamantului.
Corpul navei a fost vopsit in albastru, suprastructura ramanand alba. In locul initialelor NR de pe cosul navei a aparut o sigla cu initialele noii institutii de invatamant: IMC.
Pe 18 decembrie 1994 a fost implicat intr-o coliziune usoara cu cargourile Omskiy 113 (pavilion Rusia) si Victoria (pavilion Honduras) in timpul manevrelor de acostare din portul Saray Burnu, Istanbul. Coliziunea s-a soldat cu pagube minore.
Nava scoala NEPTUN in portul Anvers 1982 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Daca pana la jumatatea anilor ’90 arata ca o nava bine intretinuta, a urmat apoi o perioada de declin…. fondurile pentru reparatii erau ca si inexistente.
Au existat zvonuri ca nava a fost chiar inchiriata in contract de bare-boat pentru o perioada, insa nu am gasit mai multe detalii in acest sens.
In 1999 s-a ajuns la “performanta” ca practica studentilor sa se faca doar intre Costinesti si Midia din cauza conditiei precare in care se afla nava…
Din 2000 a fost adusa la Constanta in dana 16, fiind acostata in pupa cargoului DANUBE TRADER (ex GRADISTEA) si el ajuns o veritabile epava.
Nava scoala NEPTUN la Swansea, 9.04.1988 – foto: www.ships-at-swansea.co.uk/ Brian Murphy
Orice incercare de a gasi fonduri pentru repararea/ modernizarea navei a esuat lamentabil, tipic romanesc, as spune, nava fiind vanduta la inceputul lunii iulie 2003 la fier vechi pentru 470.000 USD.
Banii obtinuti au fost folositi pentru achizitionarea unui simulator de navigatie.
A fost remorcata cu destinatia Aliaga/Turcia, unde a ajuns pe 19 iulie 2003, fiind ulterior dezmembrata.
Dintre cele 13 nave de acest tip se pare ca mai exista inca doua: una in Rusia, inca functionala, si una in Ucraina, nefunctionala, dar folosita in continuare ca nava scoala.
Nava scoala NEPTUN – foto: www.kombuispraat.com
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 122 m, latime: 17 m, pescaj: 7,36 m
– IMO: 7500815
– Call sign: YQEN
– 5.530 tdw/ 5.975 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 15,7 Nd
– bunker: 977 tone
– 7 diesel generatoare: 6 x 320 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 1 x 72 KW, 400V 50 HZ CA
– 5 magazii, dintre care 2 frigorifice
– echipata la prova cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare, o biga de 10 t SWL si o biga de mare tonaj ( 30 t SWL)
– echipata la pupa cu un cranic de 5 t SWL.
Nava scoala NEPTUN la Anvers, 30.08.1995 – foto: www.shipspotting.com / Michael Neidig
Nava scoala NEPTUN scoasa din uz la Constanta, 2002 – foto: www.shipspotting.com / Vlan Adrian Bordanc
NEPTUN in furtuna pe Mediterana de la Ashdod la Haifa cu un caric de laminate (incarcate la Galati) si cherestea (incarcata la Constanta) – martie 1998 – foto: Marius Basca
Comanda navei scoala NEPTUN – foto: Marius Basca
Ultimele Comentarii