TASMANIA B (ex BAZIAS 8) la Port Philip / Australia, in 1991 – foto: www.shipspotting.com / Cisco
Nava RO-RO BAZIAS 8 (1983-2014)
A facut parte dintr-un lot de 8 astfel de nave, construite la Santierul Naval Galati, intre anii 1983-1985.
Acest lot de nave RO-RO era contruit pentru export, respectiv pentru compania norvegiana Augustsson, Parley & Co., Sandvika.
Conform contractului semnat de norvegieni cu partea romana, navele costau 12 milioane USD fiecare, platibili in 9 ani, cu o prima de preluare de 300.000 USD la fiecare nava.
Toate aceste nave erau dotate cu cele mai noi tehnologii de la acea vreme, atat echipamentele cat si motorizarea fiind de provenienta occidentala. Toate echipamentele livrate de partea norvegiana au fost platite integral de Santier.
Navele erau specializate pentru transport auto si de containere.
In perioada in care 5 dintre nave se aflau in diverse stadii ale constructiei, compania norvegiana a renuntat la comanda.
In acel moment 3 dintre nave erau deja finalizate si livrate norvegienilor. Acestea au fost returnate Romaniei, fiind preluate de Navimpex (aveau sa fie apoi redenumite BAZIAS 6, BAZIAS 7, BAZIAS 8).
Cele 5 nave Ro-Ro aflate inca in constructie au fost finalizate la Santierul Naval Galati, fiind transferate apoi, una cate una, in patrimoniul Navrom Constanta si redenumite BAZIAS 1, BAZIAS 2, BAZIAS 3, BAZIAS 4, BAZIAS 5.
Au fost, cu siguranta, cele mai performante nave pe care le-a avut flota noastra maritima, dovada si faptul ca in prezent (jumatatea anului 2023), 6 din cele 8 nave sunt inca in serviciu, bineinteles, nu sub pavilion romanesc…
Revenind la aceasta nava, constructia sa (numar de santier 766) a fost finalizata in cursul lunii decembrie 1983, cand a fost livrata Augustsson, Parley & Co. Sandvika.
Numele original a fost BALDER STRAND, pavilionul arborat fiind cel liberian.
Apoi, in urma rezilierii contractului dintre Augustsson, Parley & Co. Sandvika si Santierul Naval Galati, cele 3 nave care fusesera deja livrate norvegienilor s-au reintors in Romania (printre ele, si BALDER STRAND).
Din ianuarie 1985, a fost transferata in patrimoniul Navimpex, numele fiindu-i schimbat in BAZIAS 8, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel romanesc.
CITY OF BURNIE (ex BAZIAS 8) la Melbourne / Australia, in a doua jumatate a anilor ’90 – foto: www.shipspotting.com / Cisco
Catre finalul anului 1988 a fost vanduta Stena AN Gothenburg Suedia, impreuna cu navele surori BAZIAS 6 si BAZIAS 7 . Din februarie 1989 numele i-a fost schimbat in STENA TIMER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel cipriot. Nava a fost folosita intre Finlanda si Germania.
Incepand cu luna mai 1989, a fost inchiriata Brambles Shipping din Australia. Numele i-a fost schimbat in TASMANIA B, pavilionul arborat fiind cel al Isle of Man. A fost folosita in Australia, intre Port Philip si Tasmania.
Desi a ramas inchiriata aceleiasi companii – Brambles Shipping – din ianuarie 1992 i-a fost schimbat numele in CITY OF BURNIE, operand in continuare sub pavilio Isle of Man, pe relatia Melbourne – Bell Bay (Tasmania).
In iunie 1999 a revenit la vechiul nume, STENA TIMER. A fost inchiriata Crowley Maritime Transport, fiind folosita intre Statele Unite ale Americii si Caraibe.
In iunie 2004 a fost vanduta Adnatco Abu Dhabi. Numele i-a fost schimbat in AL DHAFRAH, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Emiratelor Arabe Unite.
La aceeasi companie avea sa ajunga si nava sora BAZIAS 6 (rebotezata AL RUWAIS). Ambele au fost folosite pe rute cu plecare din Abu Dhabi.
La sfarsitul lunii decembrie 2013 a fost vanduta la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Alang/India, unde a ajuns la data de 29.01.2014, fiind ulterior dezmembrata.
Pentru ultimul voiaj, numele i-a fost scurtat in RAH, pavilionul arborat fiind cel al Tuvalu.
AL DHAFRAH (ex BAZIAS 8) la Port of Rio Grande / Brazilia, 16.08.2005 – foto: www.shipspotting.com / Marcelo Vieira
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 121,49 m, latime: 21,01 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 8009038
– 5.000 tdw/ 7.817 Gt
– propulsia: 2 motoare MaK, model 9M453AK, fabricate la Krupp MaK Maschinenbau GmbH-Kiel, a cate 3.600 CP fiecare
– 2 elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15,5 Nd
– Bow thruster: 1 x 342 KW
– bunker combustibil: 1.035 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 390 KW, 440 V, 60 HZ CA si 1 x 480 KW, 440V, 60 HZ CA
– putea lua la bord pana la 94 de camioane si 49 autoturisme
– pentru incarcare auto, dispunea de 2 rampe in pupa: babord (lungime: 17,50m, latime: 7,70 m) si tribord (lungime: 12,50m, latime: 7,70 m)
– putea lua la bord pana la 394 containere
– nr cabine pasageri: 6 / cate 2 paturi fiecare
– info nava: Cristian Gregoretti, Nitu Ionel
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The pictures taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii