Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava prezidentiala MIHAI VITEAZUL la Giurgiu – foto: Oltenita, file de istorie

Nava prezidentiala MIHAI VITEAZUL / Nava de comandament SIRET

A fost construita in 1971 la Santierul naval Oltenita, ca nava prezidentiala, pentru familia Ceausescu.
Numele original a fost MIHAI VITEAZUL, aceasta intand in administrarea Marinei Militare.
Constructia navei s-a facut pe baza proiectului pasagerului fluvial de 300 locuri – clasa Muntenia. Compartimentarea interioarelor era insa total diferita, iar cabina de comanda era mai mare, diferita fata de cea regasita pe navele de pasageri ale seriei.
Baza acesteia era la Giurgiu, unde se amenajase un ponton special in port pentru ea.
Dupa intrarea in exploatare, nava a efectuat doar cateva voiaje catre Delta sau Portile de Fier, cu presedintele Ceausescu, care, in cateva randuri a fost insotit si de alti sefi de stat.
Pe 26.04.1984 a fost folosita la inaugurarea Canalului Dunare – Marea Neagra, avandu-i la bord pe sotii Ceausescu, impreuna cu suita C.C. al P.C.R.. nava a parcurs atunci intraga lungime a Canalului, de la Cernavoda pana la Agigea.
Dupa acest eveniment a revenit la pontonul sau din portul Giurgiu.

Nava de comandament SIRET (ex MIHAI VITEAZUL) la Galati, in tranzit catre Braila, 11.06.2009 – galerie foto: Cristian Gregoretti

Pe 27.11.1984, in jurul oelor 15:30, la bordul sau a izbucnit un puternic incendiu, acesta pornind, se pare, de la un prosop lasat la uscat pe un calorifer electric, care a luat foc, aprinzand o cabina, de la care incendiul s-a propagat apoi la toata nava.
S-a actionat mai intai cu nava PSI POMPIER 5, insa fara success. Pentru a permite interventia autospecialelor de pompieri, nava MIHAI VITEAZUL a fost mutata cu ajutorul impingatorului SADU 7 in bazinul Veriga, aflat la 300 de metri in aval de locul in care era acostata nava. Aici nava a fost esuata cu prova pe uscat. Au intervenit apoi pompierii cu autospecialele de pe uscat, in asistenta venind si nava PSI POMPIER 5, precum si nava SALVATOR 5.
Incendiul a fost lichidat pe 28.11.1984 in jurul orei 1. Datorita volumului mare de apa folosit pentru stingerea incendiului, nava MIHAI VITEAZUL s-a scufundat in proportie de 70 %.
In incendiu a decedat un militar, gasit asfixiat pe nava.
Au urmat apoi 2 zile in care apa a fost pompata afara, iar nava a fost adusa pe linia de plutire.
Evaluarile ulterioare au aratat ca nava era distrusa in proportie de 60%…
A fost dusa apoi la Santierul Naval Oltenita, locul in care fusese construita. Aici a fost reparata destul de repede, costul reparatiilor ridicandu-se la 20 milioane lei vechi, asta in conditiile in care, costul navei noi, in 1971, fusese estimat la 32 milioane lei vechi.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava de comandament SIRET (ex MIHAI VITEAZUL) la Tulcea, 21.082014 –  foto: Paul Ionescu

Dupa finalizarea repratiilor, nava MIHAI VITEAZU s-a reintors la Giurgiu, insa nu a mai fost folosita de Ceausescu.
Dupa 1990, nava a ramas in administrarea Marinei Militare, fiind transformata in nava de protocol. Numele i-a fost schimbat in SIRET.
In prezent apartine Sectiei Logistice 325 Tulcea. Este folosita ca nava de comandament si stat major pe fluviu si in porturi si pentru activitati de protocol.

Nava de comandament SIRET (ex MIHAI VITEAZUL) la Tulcea, mai 2018 – galerie foto: Parvana Florin

Caracteristici nava:
– lungime: 63,50 m, latime: 11,30 m, pescaj maxim: 1,86 m
– deplasament: 450 t
– propulsia: doua motoare licenta Maybach, MB820DB, a cate 820 CP fiecare, construite la uzinele 23 August, Bucuresti
– viteza maxima: 30,5 km/h
– bunker combustibil: 21,7 t
– dotata cu doua diesel generatoare a cate 60 KW, 390 V, 50 HZ CA
– echipaj: 14
– poate lua la bord pana la 30 pasageri
– posibilitati de cazare la bord: 3 apartamente a 2 locuri (pat dublu); 1 garsoniera a 2 locuri (pat dublu); 6 cabine a 2 locuri suprapuse, cu baie interioara; 5 cabine a 2 locuri suprapuse cu baie la comun

– info nava: “Dunare, drum fara pulbere” – Vasile Cristoi, www.navy.ro, Cristian Gregoretti, Nelutu Chitimia

Inaugurarea Canalului Dunare-Marea Neagra – youtube / kaoticro

******************************************************************************************************

O descriere amanuntita a incendiului, facuta de catre dl. Nelutu Chitimia, pe atunci marinar stagiar in echipajul impingatorului SADU 7:

” Am fost pe SADU 7 la stingerea incendiului. Eram marinar stagiar. Capitan pe SADU 7, Marcel Dumitrescu (Dumnezeu sa il odihneasca in pace!). Era cel mai tanar capitan (atunci) din flota fluviala (27 de ani).
Ofiter fluvial era Luca Petru. Nu mai stiu cine era timonier (cred ca era Novac Eduard). Sef mecanic-Dinu Alexe (sef mecanic venit de la mare, in prag de pensie). Electrician – Dinca Dumitru (Toshiba). Motorist – Cojocea Mihai. Inca un marinar din Tismana, Mehedinti, nu ii mai tin minte pe toti.
Atunci s-a discutat ca incendiul a pornit din cabina unui maistru militar clasa a III-a, ce si-a pus ciorapii flausati la uscat pe un calorifer electric pe ulei. Ciorapii nu erau 100% bumbac, mocheta era 100% sintetica la trupa, iar caloriferele electrice romanesti, pe ulei, erau foarte proaste (trebuiau folosite sub observatie, se autoaprindeau sau faceau explozie). Sub observatie, daca nu mai declansa termostatul le trageai din priza.
Saracul maistru, om cinstit s-a gandit ca incendiul a pornit de la ciorapi lui (ma rog, prosop, cum apare in acte) dar putea foarte bine sa fie cauza caloŕiferul. Cabina lui a fost scrum, ca dealtfel mai mult de jumatate din nava. Practic, prin cinstea si educatia lui s-a autoinculpat. Am inteles, cand am fost sa-mi recuperez suba de la UM (o aveam pe inventar) ca a fost condamnat la 16 ani de inchisoare.
Au fost masini de pompieri din port pana la podul de peste canalul plantelor (2 km de sosea).Cele mai multe venite de la Bucuresti.Nici una nu a intervenit. Nu erau pregatiti in stingerea incendiilor pe nava. Cred ca pe MIHAI VITEAZUL era cdt rangul I Cucu.
Au participat la stingere viceamiralul Musat si contraamiralul Aron. Chiar s-au implicat direct prin dirijarea echipajului navei prezidentiale si a navelor civile. Chiar aveau pregatire si experienta marinareasca. De la uscat au urcat la bord 2-3 stele grele.Foarte slab pregatiti. Acestia pipaiau geamurile pe puntile exterioare si spuneau ca nu arde. Doi metri in urma lor, marinarii de la navele Navromului spargeau geamurile (erau foarte groase si securizate si bateau in ele ca in tabla cu topoarele si tarnacoapele de la pichetul navei ca sa le sparga si abia le spargeau).
Dupa ce le spargeau ieseau flacarile prin ele de acopereau puntile (ca sa vedeti ce pregatire aveau aceste stele grele de la uscat).
Marinarii civili spargeau geamurile ca sa poata intra cu furtunele in nava (usile erau cuprinse de flacari). La unul din aceste geamuri sparte, cand flacarile au iesit prin spartura, un cadru militar a strigat “Flacara deschisa in cabina cu munitie”. Toate navele si-au dat mola si au parasit incendiul (da, a mai fost si nava de manevra a portului Giurgiu la stins, in afara navei pompier si a navei SADU 7. Nu mai stiu ce nava a fost nava de manevra. Oricum a participat putin la stins incendiul. Am fi plecat si noi, cu SADU 7, dar din cauza cantitatii mari de apa bagata in MIHAI VITEAZUL, acesta s-a bandat putin la tribord, paramele de legare s-au muscat pe babale si nu am mai putut sa ne dam mola.
Am incercat sa le taiem cu topoarele de la incendiu, dar a fost imposibil (erau parame groase). Atunci unul dintre amirali (nu mai stiu cine) a strigat “Esuati-l pe o intinsura cu apa mica si il inecati. E singura sansa sa stingem incendiul”
Dupa aceea, cpt Dumitrescu l-a tras in aval pe mars inapoi si l-a esuat in bazinul Veriga, dupa capul de mol. A intrat cu toata viteza pe intinsura de dupa capul de mol. Era fund de nisip. O parte din paramele de legare s-au rupt, altelele am reusit sa le taiem.
Am inceput sa bagam apa in el. A venit si nava pompier si a bagat si el apa pana s-a scufundat (practic doar la pupa, apa a depasit puntea principala).
Nu a durat mult sa il inecam. El deja avea o mare cantitate de apa in el din actiunile anterioare.
Salvatorul a venit a doua zi ,cu scafandri grei ca sa il scoata la suprafata.
Militarul in termen, Dumnezeu sa il odihneasca in pace, a vomitat in masca si a scos masca sa o scuture, in drumul lui spre punte (din sala masini). Colegii lui cand au vazut ca nu e cu ei, s-au intors imediat dupa el. L-au gasit mort, cu masca in mana, pe scari. A fost un scurt timp, dar deh!
Masinile de pompieri de la uscat nu au avut nici o participare. Nu aveau nici pregatirea si nici nu ar fi avut cum participa (din sosea si pana la nava, distanta era mare, se interpunea strandul).
Dintre marinarii civili, cel mai bine a actionat secundul lui SADU 7. Capitanul Dumitrescu a fost mereu la comanda si primea ordinele de la marina militara prin radio ssu voce, apoi le transmitea direct voce lui Luca, dar modul cum Luca ii dirija pe marinari, cu furtunele de incendiu, a dovedit inteligenta in actiune.
Cand ei au dat alarma prin Capitania Giurgiu, incendiul cuprinsese jumatate din nava.
Tot noi l-am dus si la Oltenita. Am fost secondati de doua nave militare.
A fost cel mai mare incendiu la care am participat.
Alta pregatire aveau echipajele navelor, inainte. Erau Rolurile navei, se tinea cont de ele, se dadeau alarme de incendiu, alarme de om la apa, etc, exista scoala echipajului.
Acum, numai daca incerci sa faci ceva din acestea esti injurat un an de zile, basca, devii vedeta internationala – te cunoaste tot mapamondul ce imbecil esti si ce ai incercat sa faci.
Fereasca sfantul de necazuri, ca nu toate navele au dotarile necesare pentru situati critice sau sinistre. “