CARANSEBES in Santierul Naval Galati, 1989 – material publicitar al Santierului Naval Galati – colectia Paul Ionescu
Nava port-container CARANSEBES
Constructia sa a inceput la Santierul Naval Galati in aprilie 1986, numar de santier 782. A fost lansat la apa in decembrie 1986, fiind finalizat in cursul lunii februarie 1989, cand a fost livrat Navrom Constanta.
Ca si nava sora – PIATRA OLT – nu au fost niste realizari deosebite: vibratiile produse de catre motorul principal depaseau cu mult limita admisa.
A ajuns in patrimoniul Romline Constanta in 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
A continuat sa fie operata de catre Romline Constanta.
In iunie 1996 i-a fost schimbat numele in SUN PEGASUS, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Un raport din 1996 lista port-containerul CARANSEBES ca valorand undeva intre 3 si 3,5 milioane USD.
In aprilie 1998 a fost arestata la Anvers in contul unor datorii ale altor nave ale Romline.
In cursul anului 1998, in dana dubla, la Anvers, cu SUN PEGASUS avea sa ajunga cargoul SUCIDAVA, care fusese si el arestat.
CARANSEBES in anii ’90 – foto: John Sins
A ramas acolo pana in iunie 1999 cand a fost vanduta la licitatie de catre autoritatile belgiene pentru 1,1 milioane USD. Nava a fost adjudecata de catre Cammell Laird Group Plc din Marea Britanie.
Conform declaratiilor englezilor, se pare ca de pe nava disparusera mai multe piese si echipamente, cel mai probabil transferate pe alte nave ale Romline.
Nava a fost remorcata pana la Mersey, unde a intrat in conservare. Intentia englezilor era sa faca o conversie a navei in “Cable layer”, lucru care nu s-a mai intamplat.
Dupa 2 ani de conservare la Mersey, nava a fost vanduta sirienilor de la Tarbin Maritime pentru 507.000 USD in noiembrie 2001. Numele i-a fost schimbat in CLIPPER SUN, a fost inregistrata pe un offshore din Malta (Alma-Myra Maritime), pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Au urmat apoi reparatiile navei, pana in mai 2002. La finalizarea acestora, numele navei a fost schimbat in MAXIMOS, pavilionul arborat fiind cel sirian, iar nava a fost intregistrata pe o companie siriana – Tabalo RA. Operarea sa a revenit aceleiasi companii.
Sirienii au folosit-o ca si cargou, nu am mai vazut-o niciodata sa transporte containere.
A navigat pana in noiembrie 2010 cand a fost vanduta la fier vechi. Nu cunosc locul in care a fost dezmembrata.
MAXIMOS (ex CARANSEBES) in Bosfor, 29.06.2008 – foto: www.marpolandsolas.com
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 138,08 m, latime: 19,60 m, pescaj: 7,80 m
– IMO: 8501725
– Call sign: YQRZ
– 8.200 tdw/ 7.580 Gt
– propulsia: un motor K6SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita ce dezvolta 6.120 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 400 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 108 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 12 guri magazii
– putea lua la bord pana la 430 containere
– info nava: Cristian Gregoretti, Paul Ionescu
Ultimele Comentarii