Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava mixta ADOLF VON BAEYER, undeva intre 1923-1927 – foto: www.photoship.co.uk ( aceasta pagina nu mai exista in prezent)

Nava mixta PELES (1923-1941)

A fost construita in 1923 la Marinewerft Wilhelmshaven / Germania, numar de santier 69, pentru Hugo Stinnes – Seeschifffahht und Handel, Hamburg, numele original fiind ADOLF VON BAEYER.
In perioada 1923-1927 a fost folosita pentru transportul de marfuri si pasageri intre porturile germane si cele nord-americane.
In perioada 1927-1933 a activat pentru Hamburg Amerikanische Packetfahrt A.G.- Hamburg-Amerika Linie – HAPAG, Hamburg, fiind folosita ca nava mixta de marfuri si pasageri intre porturile germane si cele sud-americane.
In 1933 a fost vanduta Serviciului Maritim Roman (SMR) pentru 18 milioane lei, numele fiindu-i schimbat in PELES, iar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel romanesc (la data de 3.03.1933).
SMR a mai cumparat inca 3 nave din aceeasi clasa de la aceaasi companie germana: ARDEAL (ex EMIL KIRDORFF), ALBA IULIA (ex KARL LEGIEN) si SUCEAVA (ex ALBERT VOGLER).
In ziua de 21.03.1933, nava PELES, care venea in prima sa calatorie catre tara, incarcata cu carbuni de la Cardiff pentru Haiffa, a fost surprinsa de o ceata deasa in apropierea coastelor portugheze, intrand in coliziune cu crucisatorul britanic WARSPITE.
Nava romaneasca s-a ales cu o larga spartura in prova si a fost luata la remorca, de pupa, de catre crucisator. Acesta a remorcat-o pana pana la gura fluviului Tajo, dupa care PELES a navigat cu masina proprie pana la Lisabona. Aici nava romaneasca a fost andocata, intrand in reparatii.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava mixta PELES, 1938 – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata

Cele 4 nave surori au fost folosite pe liniile: Constanta-porturile Orientului Apropiat si Mijlociu si Galati-Constanta-porturile Occidentului.
Dupa 1937 au deservit linia a IV-a, Dunare-Levant, transportand marfuri si calatori pe relatia Constanta-Istanbul-Pireu-Alexandria-Haiffa-Beirut-Alexandria-Pireu-Istanbul-Constanta, precum si catre Port Said, Tel Aviv si Tripoli.
Incepand cu 5.08.1941 a fost pusa la dispozitia Marinei Germane, impreuna cu alte nave romanesti.
Pe 15.08.1941, nava PELES a fost torpilata de catre submarinul sovietic SC-211. Nava romaneasca s-a scufundat in dreptul Capului Emine/Bulgaria, la o adancime de 17 m, fiind lovita in dreptul magaziei nr. 4.
In urma exploziei au decedat: Sterian Atanasiu – sef mecanic, Dumitru Enache – ajutor mecanic II, Toader Matei – ajutor mecanic II, Nicolae Canacelli – ajutor mecanic III, Andrei Pop – electrician, Dumitru Iovitz – radiotelegrafist II si Marina Dumitru – randas.
Ceilalti membri ai echipajului au parasit nava inainte ca aceasta sa se scufunde, fiind luati la bordul unui torpilor bulgaresc.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava mixta PELES in portul Galati – sursa foto: Stefan Cristian

Caracteristici nava:
– lungime: 129,1 m, latime: 16,2 m, pescaj: 7,2 m
– capacitate: 7.840 tdw / 5.708 Gt
– propulsia era asigurata de o masina cu abur cu trei cilindri, tripla expansiune, 2.850 CP
– viteza: 10,5 Nd
– 4 magazii / 4 guri magazii
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul mai multor bigi dispuse in jurul celor 2 catarge, de la prova, respectiv pupa (din fotografiile pe care le-am vazut cu navele seriei, se pare ca, initial, aveau 8 bigi dispuse in jurul catargului prova si inca 6 in jurul catargului pupa) / in spatele comenzii mai dispunea de 2 bigi
– putea lua la bord pana la 58 de pasageri

– informatii nava: “O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane” – Marian Mosneagu, „Amintiri despre o flota pierduta“, vol. II – „Voiaje neterminate“ – Constantin Cumpana, Corina Apostoleanu, https://www.wrecksite.eu/, Cristian Gregoretti