Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava mixta OITUZ – foto: https://www.uboat.net

Nava mixta OITUZ (1905-1944)

A fost construita in 1905 la AG Neptun Schiffswerft und Maschinenfabrik, Rostock / Germania, numele original fiind HORNSUND.
Ulterior numele i-a fost schimbat in LEROS.
In 1914 a fost abandonata la Constantionopole, fiind preluata de divizia de transport Osmanli Seyrisefain Idaresi.
In 1915 a fost avariata/partial scufundata de un submarin britanic; mai tarziu a fost salvata, iar dupa sfarsitul Primului Razboi Mondial a fost cedata Romaniei, ca despagubire de razboi.
A intrat in dotarea Serviciului Maritim Roman (SMR) la 14.11.1919. Dupa reparatii majore, a intrat in serviciu inecpand cu anul 1921 cu numele OITUZ.
In perioada crizei economice din 1930-1931, nava a fost inchiriata alaturi de alte doua nave ale SMR (BUCURESTI si DOBROGEA) unor particulari.
Nava OITUZ a avut ca membra de echipaj in perioada 1930–1932 pe doamna Irina Consanziu-Vlassopol, prima femeie ofiter din Marina Comerciala Romana .
Dupa 1937, nava OITUZ a fost folosita, alaturi de navele ARDEAL, PELES si BUCURESTI, pe linia a IV-a, Dunare-Levant, transportand marfuri si calatori pe relatia Constanta-Istanbul-Pireu-Alexandria-Haiffa-Beirut-Alexandria-Pireu-Istanbul-Constanta, precum si catre Port Said, Tel Aviv si Tripoli.
Incepand cu 5.08.1941 a fost pusa la dispozitia Marinei Germane, impreuna cu alte nave romanesti.
In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a fost utilizata in cadrul unor convoaie catre Crimeea si Bosfor, in 1941 fiind usor avariata de catre un submarin sovietic in apropierea granitei turco-bulgare.
Intre 28.03.1944 si 10.04.1944 nava a facut parte din flota care a efectuat evacuarea trupelor romano-germane din Crimeea, efectuand trei voiaje cu un total de 2.100 de soldati.
In mai 1944 OITUZ a transportat de la Sevastopol la Constanta 700 de soldati.
In noaptea de 31 august spre 1 septembrie 1944, la ora 03:35, nava OITUZ, care se afla in dana 22 a portului Constanta, a fost lovita de o torpila lansata de pe submarinul german U-23, scufundandu-se cu pupa. (relatarea comandantului remorcherului VARRTOSU, domnul Maximilian Stoicuta aflat in dana 6).
Submarinul a lansat 2 torpile, una lovind dana 23 si alta 22.
Acesta a insemnat sfarsitul navei OITUZ, aceasta fiind ranfluata in 1948 si dezmembrata in 1951.

Caracteristici nava:
– lungime: 88,39 m, latime: 13,34 m, pescaj: 6,48 m
– capacitate: 4.300 tdw / 2.563 Gt
– propulsia era asigurata de o masina cu abur cu tripla expansiune, 1.050 CP
– viteza: 9,5 Nd
– 4 magazii / 4 guri magazii
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul mai multor bigi dispuse in jurul celor 2 catarge, de la prova, respectiv pupa (4 bigi dispuse in jurul catargului prova si inca 4 in jurul catargului pupa)
– Nava putea lua mai multe tipuri de marfuri avand capacitatea maxima de :
1. 150-450 animale mari
2. 3.000-9.500 animale mici
3. 3.600 tone cereale
4. 250 de vagoane de cherestea
5. 2.800 tone marfuri generale
Nota: capacitatea este individuala pe fiecare tip de marfa, nu total.

– informatii nava:

“O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane” – Marian Mosneagu,

http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/3344.html,

http://enciclopediaromaniei.ro/wiki/Irina_Constanziu-Vlassopol,

Cartea “Marina Militara in al doilea razboi mondial”, autori Nicolae Koslinski si Raimond Stanescu, publicata sub egida Ligii Navale Romane, Editura Modelism International 1998 .