Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava baza CONSTANTA – foto: colectia Petre Maravela – maistru militar de marina

Nava baza CONSTANTA (1931-1977)

Era o perioada cand cerințele de inzestrare erau mari. Marina profita doar de 3 % din cheltuielile armatei ( Uscat 89 %, Aviație 8 %).
In perioada 1930-1943 au fost totuși construite nave.
Dupa ce s-a dat comanda de construire a submarinului, s-a comandat și o Nava Baza, care sa sustina logistic 2-3 echipaje ale submarinelor.
Pusa pe cala in Santierul Naval Guarnaro din Fiume (Rseka de azi) in iunie 1927, s-a construit sub supravegherea unei comisii tehnice a Marinei militare romane.
Lansata la apa pe 3 noiembrie 1928 , a primit pe 11 mai 1931 un echipaj redus, pe 8 iunie s-a ridicat la pupa pavilionul tricolor in cadrul unei solemnitati, fiind botezata cu numele CONSTANTA pe 15 august 1931

Caracteristici:
– Deplasament: 1.609 t (plina 2.300 t)
– Lungimea: 77,32 m, latimea: 11,28 m, pescajul: 4 m
– propulsia: 2 motoare Diesel cu o putere totala de 4.000 CP
– viteza maxima: 18 Nd
– Armament: 2 tunuri de 102 mm a.a. Bofors și 2 mitraliere a.a. de 40 mm.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava baza CONSTANTA – foto: colectia Petre Maravela – maistru militar de marina

Lasand in urma submarinul, aflat in constructie, pleaca spre tara pe 16 iunie 1931, sub comanda cpt.cdor. Al. Bardescu, fara nici o escala (120 ore de navigatie), ajunge la Constanța pe 20 iunie 1931.
Pana la sosirea submarinului va indeplini functii de nava-scoala si va efectua marsuri de instructie in Marea Neagra și Marea Mediterana, sub comanda cpt.cdor. Grigore Popovici. In anul 1933, sub comanda cpt.cdor. Alexandru Dumitrescu nava primeste 2 tunuri de 66 mm., executa un voiaj in Marea Egee.
In perioada 1934-1935 nava a fost comandata de cpt. Antonescu Nicolae. Dupa marsul din august-septembrie 1935 a aparut o mica panoplie cu imaginea navei si semnaturile ofiterilor bordului, cdt. cpt.cdor. Iacomi Dorin.
Pe 5 octombrie 1935 pleaca pentru a prelua submarinul, dar se intoarce in tara. Actiunea s-a concretizat abia pe 27 iunie 1936, submarinul DELFINUL fiind adus in tara, la comanda navei Baza CONSTANTA fiind cpt.cdor. Alexandru Stoianovici, urmat de cpt.cdor. Octavian Butas (1937-1938) si lt.cdor. Constantin Niculescu (1939-1940).
Tunurile de 40 mm sunt inlocuite cu altele de 20 mm a.a. Oerlikon si 2 mitraliere Hotchkiss, iar in 1941 cedeaza cele 2 tunuri puitorului de mine AM. MURGESCU, primind in schimb 2 tunuri de 76 mm Vickers a.a.
Va stationa in portul Constanta, deservind vedetele topiloare Power, fiind dotata cu rezerve de combustibil, spatii de cazare, statie de intretinere a torpilelor, statie de incarcat acumulatori.
Sub comanda lt. cdor. Victor Voinescu va deservi si submarinul, iar din 1943 toate cele 3 submarine, sub comanda cpt. Gheorghe Mocanu, la dana zero a portului Constanta. Piturata in culori de camflaj, in iunie 1941 si 1943, a fost cea mai mare nava din perioada, a navigat relativ putin.
Va fi luata de sovietici pe 5 septembrie 1944 si nu va mai fi restituita.
Pe 14 septembrie 1944 primeste pavilionul sovietic, sub numele de BUG, fiind ulterior folosita pana in septembrie 1972, cand este scoasa din uz, fiind transformata in cazarma.
Va fi taiata in aprilie 1977.

 – informatii nava: Petre Maravela

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Nava baza BUG (ex CONSTANTA) – foto: www.shipspotting.com / Vitaliy Kostrichenko



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .