Monitorul 47-LASCAR CATARGIU la Galati – fotografii: Cristian Gregoretti

Monitorul fluvial 47 – LASCAR CATARGIU

A fost construit in 1996 la Santierul Drobeta Turnu Severin.
La cursul lunii noiembrie 1996 a intrat in compunerea Divizionului 67 Monitoare. La data de 15.12.2001, nava a intrat in compunerea Sectiei a I-a a Divizionului 67 Nave Purtatoare de Artilerie, fiind dislocata in garnizoana Braila.
La inceputul anului 2019, Ministerul Apararii Nationale, prin intermediul Bazei Logistice Navale Constanta, a organizat o licitatie pentru modernizarea sistemelor de propulsie si energetice, ale sistemelor de comanda, comunicatie si navigatie si imbunatatirea conditiilor de lucru la bordul monitoarelor fluviale.
Licitatia a fost castigata de catre Dunav srl Braila, care, in perioada 2016-2018 a modernizat si cele 5 vedete blindate.
Monitorul 47 – LASCAR CATARGIU va intra la reparatii/modernizare in cursul anului 2022.
Modernizarea vizeaza in principal inlocuirea generatoarelor si a motoarelor principale, modernizarea sistemelor de comanda, comunicatie si navigatie, precum si imbunatatirea conditiilor de lucru la bordul navelor.
In ceea ce priveste generatoarele si motoarele principale, au fost avute in vedere caracteristici tehnice similare, bilantul energetic ramanand acelasi, in cazul motoarelor principale specificandu-se o putere maxima de 2.200 – 2.400 CP.
Sistemele de comanda si navigatie au fost aduse la nivelul secolului 21, urmarindu-se realizarea unei punti de comanda de pe care sa poata fi controlate toate functiile navei. Astfel, au aparut console dedicate pentru instalatia de guvernare, radiolocatie, comanda masini, alarmare nivel santina, comunicatii, avertizare incendiu, sistem de alimentare principal si de rezerva, monitorizare si supraveghere video, evidentiindu-se noul radar de navigatie, sistemul de comunicatii GPS si subsistemele lor.

Monitorul 47-LASCAR CATARGIU – fotografii:Paul Ionescu

Caracteristicile monitorului:
– lungime: 51,94 m, latime: 9,02 m, pescaj: 1,57 m
– deplasament maxim: 522,95 tone
– propulsia originala: 2 motoare tip 24H–165, a cate 2.200 CP fiecare; Sistemul de propulsie cuprinde doua linii axiale, fiecare fiind antrenata de un grup propulsor motor – reductor – inversor, cu o putere de 2.200 CP ce antreneaza o elice cu cinci pale cu pas fix/ urmeaza a fi inlocuite
– viteza maxima: 32 km/h
– diesel-generatore: 3 x 70 KVA, 380 v, 50 Hz, CA / urmeaza a fi inlocuite
– autonomie: 7 zile
– raza de actiune: 1.000 km
– Echipaj: 58
– Armament: 2 tunuri calibru 100 mm, 32 rachete antiaeriene STRELA 2M, 2 instalatii de mitraliere antiaeriene cu 4 tevi, 2 instalatii de aruncatoare de proiectile reactive cu cate 40 de tuburi fiecare, 2 tunuri cal. 30 mm cu doua tevi
– nave surori: 45 – MIHAIL KOGALNICEANU, 46 – ION C. BRATIANU