Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

KAVO MATAPAS (ex FETESTI) & KAVO MALEAS (ex VOINEASA)  in Agigea, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Mineralierul VOINEASA (1992-2017)

Constructia sa a inceput in septembrie 1988 la Santierul Naval 2 Mai din Mangalia, numar de santier 858.
A fost lansat la apa in mai 1989, fiind finalizat in decembrie 1992, cand a fost livrat Petromin Constanta.
Nu a mai apucat sa navigheze sub pavilion romanesc, pentru ca Petromin hotarase inca din aprilie 1992 sa foloseasca atat aceasta nava, cat si nava sora, FETESTI, in parteneriatul pe care il avea incheiat cu grecii de la Gourdomichalis Maritime, in care mai fusesera incluse anterior alte 4 mineraliere romanesti.
In iulie 1992 a fost semnat un nou contract de asociere intre Petromin si Gourdomichalis Maritime, infiintandu-se compania mixta Gromar Shipping, inregistrata in Malta, ce urma sa opereze nava.
VOINEASA avea sa fie transferat in decembrie 1992 la o companie detinatoare de unica nava, Voineasa Shipping, inregistrata tot in Malta. Numele i-a fost schimbat in KAVO MALEAS, pavilionul arborat fiind cel maltez.
In august 1992 grecii au mai apelat la un credit de 5 milioane USD, luat de la ABN Amro Bank, cele doua nave (FETESTI si VOINEASA) fiind ipotecate. Scopul acestui credit era plata catre Santierul Naval 2 mai pentru lucrarile efectuate in vederea finalizarii constructiei celor doua nave.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

KAVO MATAPAS (ex FETESTI) & KAVO MALEAS (ex VOINEASA)  in Agigea, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti

Totul a decurs bine pana catre sfarsitul anului 1999, cand in urma unor litigii financiare aparute intre Petromin si greci, cele doua mineraliere au fost arestate in Grecia. Dupa mai multe procese s-a reusit eliberarea lor in 2003, ambele fiind aduse in tara. Au fost acostate la Agigea, langa petrolierul BUSTENARI, scos din exploatare la acea vreme.
Din lipsa de bani au ramas acolo, in asteptarea reparatiilor, pentru inca aproape 5 ani.
In 2007, Petromin s-a asociat cu grupul austriac Voest Alpine, care ar fi trebuit sa investeasca aproximativ 11 milioane de dolari pentru reabilitarea si repunerea in functiune a mineralierului VOINEASA. Lucru care, nu s-a mai intamplat insa, austriecii renuntand dupa modernizarea navei sora – FETESTI, dupa ce au realizat ca nu-si pot recupera investitia facuta.
Navei i-a fost schimbat numele in ILEANA, insa doar in registre, si a ramas trasa la aceeasi dana, degradandu-se cu trecerea anilor.
In 2011, nava a fost scoasa la licitatie, pe fondul unor datorii pe care Petromin le avea de platit catre o terta firma, care facuse repratii la nava sora – FETESTI.
In iunie 2011, nava a fost adjudecata la licitatie de catre Tomini Trading Constanta, pentru 2.4 milioane Euro, intentia fiind aceea de a dezmembra nava.
Insa imediat dupa licitatie, procuratura Constanta a dispus anularea acesteia si inapoierea navei in patrimoniul Petromin pana la finalizarea cercetarilor penale in cazul directorului general Florentin Chiforeanu.
Desi arata dezastruos, contrar tuturor asteptarilor, in a doua jumatate a anului 2011 nava a fost remorcata si dusa in Santierul Naval Midia, insa nu pentru a fi dezmembrata, ci pentru a fi reparata.
Numele navei a fost schimbat in ASIRAT, pavilionul pe care l-a arborat la iesirea din santier, in iulie 2013, fiind cel al Republicii Moldova. Noul proprietar al navei era National Transport CO, Constanta.
A continuat sa fie utilizata pana in aprilie 2017, cand a fost vanduta la fier vechi. A ajuns la Aliaga pe 30.04.2017, fiind scoasa pe uscat pe 4.05.2017.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

ASIRAT (ex VOINEASA) in rada la Pireu, 13.08.2013 – foto: www.shipspotting.com / Nektarios Papadakis

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 171,65 m, latime: 24,8 m, pescaj: 10 m
– IMO: 9044918
– 25.739 tdw/ 16.145 Gt
– propulsia: un motor model 8DKRN42/136, fabricat la AO Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 8.200 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– nr. magazii: 5; nr. guri magazii: 5
– echipat cu 3 macarale a cate 25t SWL fiecare
– nava sora: FETESTI



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .