Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul CUGIR in Grecia, 1971 – foto: https://digitaltmuseum.se / Boman J. Robert

Mineralierul CUGIR (1970-1994)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 576, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1970.
In anii ’80, odata cu intrarea in serviciu a cat mai multe mineraliere mari, din seria celor de 55.000 tdw si 65.000 tdw, mineralierele din aceasta clasa ( 12.500 tdw ) au inceput sa fie folosite la asa numitele alimbari, incarcand minereul de fier adus cu mineralierele mari de la Constanta si transportandu-l la Portul Mineralier Galati.
Mi-l amintesc din numeroasele voiaje efectuate pe Dunare, pana la Portul Mineralier Galati, din prima jumatate a anilor ’80. Era, de departe, cel mai neingrijit mineralier din acesata serie: corpul era mereu ruginit, nu-mi amintesc sa-l fi vazut vreodata revopsit complet in anii ’80.
De altfel, in 1987 a fost retras la Constanta, in asteptarea reparatiilor.
A fost dus apoi la Santierul Naval Mangalia, unde urma sa intre in reparatie capitala.
Evenimentele din decemnrie 1989 l-au gasit acolo.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul CUGIR in rada la New York, 1971 – foto: “O jumatate de veac in marina” , vol.1 – Nicolae Romulus Moise

A ajuns in patrimoniul Petromin Constanta din 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Din informatiile pe care le am, se pare ca nu a mai fost reparat niciodata.
La data de 24.02.1994 a fost vandut la fier vechi, impreuna cu nava sora CALAN, care fusese declarata “Total Loss” din data de 2.07.1992 (nu cunosc detalii despre evenimentele care au dus la pierderea acestei nave, care, in anii ’80 era foarte bine intretinuta).
Ambele au fost remorcate cu destinatia Aliaga/Turcia.
CUGIR a fost scos pe uscat la Aliaga, la data de 21.04.1994, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul CUGIR in Portul Mineralier Galati, anii ’70 – foto: Serviciul Referinte-Galati

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 148,72 m, latime: 19,75 m, pescaj: 7,93 m
– IMO: 7103007
– Call sign: YQAS
– 12.500 tdw/ 9.557 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A. – Poznan, model 6RD68, ce dezvolta 7.200 CP
– viteza maxima: 12,5 Nd
– bunker: 1.786 tone
– 3 diesel generatoare a cate 320 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare
– 5 magazii / 5 guri magazii
– nave surori: PETROSENI, VULCAN, ANINA, URICANI, ROVINARI, MUSCEL, CIMPULUNG, CALAN, AGNITA