Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul KAVO KALIAKRA (ex BISTRET) – foto: John Sins

Mineralierul BISTRET (1983-2001)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 443, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1983.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
Pe data de 5 noiembrie 1991, Petromin s-a asociat cu grecii de la Gourdomichalis Maritime. Astfel a luat nastere Gromar Shipping Cipru. Si in acest caz au fost infiintate companii detinatoare de unica nava in Cipru.
Mineralierul BISTRET avea sa fie transferat la o astfel de companie, cu care Gromar Shipping a incheiat un contract de bare-boat pentru 5 ani, cu posibilitatea reinnoirii acestuia. Transferul s-a realizat la inceputul anului 1992, numele mineralierului a fost schimbat in KAVO KALIAKRA, pavilionul arborat fiind cel cipriot.
In aprilie 1992, Gromar Shipping a contractat un credit de 12 milioane USD de la ABN Amro Bank, credit ce urma sa fie folosit pentru reparatii si modernizari la cele 4 nave cu care Petromin intrase in aceasta combinatie.
Reparatiile s-au efectuat la santiere din Grecia, ulterior grecii argumentand ca s-ar fi cheltuit pana la 17 milioane de dolari, cheltuieli nerecunoscute de Petromin.
Spre deosebire de alte cazuri, creditul a fost restituit in intregime bancii creditoare.
La inceputul anului 1997, la implinirea celor 5 ani de contract, Petromin a decis sa retraga navele, fara a mai prelungi contractul.
In ianuarie 1997, mineralierul KAVO KALIAKRA a fost vandut catre Acadian Mariner Shipping, Cipru. Numele navei a fost schimbat in LEADER A II, pavilionul arborat ramanand cel cipriot.
Odata cu KAVO KALIAKRA a fost vandut catre aceeasi companie si mineralierul KAVO MIDIA (ex BRANESTI).
La data de 6.05.1999, in timpul unui voiaj din Statele Unite cu destinatia Egipt, fiind incarcat cu porumb, un incendiu a izbucnit in sala masini, lasand mineralierul fara propulsie. In acel moment acesta intra in stramtoarea Gibraltar.
Comandantul navei a solicitat asistenta unui salvator. Pana la sosirea acestuia , mineralierul, ramas fara propulsie a ajuns in apele teritoriale marocane. O vedeta a Fortelor Navale Marocane a cerut mineralierului sa solicite remorcarea pana in portul Tanger. Deoarece comandantul acestuia a refuzat, asteptand salvatorul contactat, marocanii au deschis focul asupra mineralierului.
Din fericire evenimentul nu s-a soldat cu pierderi de vieti omenesti sau pagube materiale importante.
Dupa sosirea salvatorului, mineralierul a fost remorcat pana la Alexandria, unde a fost descarcat, apoi pana in Grecia, fiind ancorat langa insula Salamina.
In cursul anului 2000 a fost mutat in rada portului Pireu, insa in cele din urma nu a mai fost reparat, fiind declarat “Total Loss”: pagubele produse de incendiu se ridicau la 1 milion USD, iar suma platita salvatorului la 2 milioane USD.
A fost vandut la inceputul anului 2001 United Marine Bureau din India. A fost remorcat cu destinatia Gadani / Pakistan, unde a ajuns pe 25.08.2001. Pentru acest ultimul voiaj, i-a fost schibat numele in LEADER II, pavilionul arborat fiind cel al St. Vincent&Grenadines. Ulterior a fost dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul LEADER A II (ex BISTRET) in 1997 – foto: Louis Bosschaart

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 253,97 m, latime: 32,25 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8115693
– Call sign: YQNL
– 64.854 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90, fabricat la “H. Cegielski”- Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 14,85 Nd
– bunker: 4.027 tone
– 3 diesel generatoare a cate 504 KW, 400V 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5t SWL fiecare