Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Mineralierul BALOTA in voiajul inaugural, la Galati, 30.06.1985 – fotografie din cadrul expozitiei aniversare a Santierului Naval Galati – 125 de ani de activitate (fotografie oferita de catre dl. Stefan Cristian) 

Mineralierul BALOTA (1985-2021)

Constructia sa (numar de santier 773) a inceput la Santierul Naval Galati, la data de 9.12.1982. A fost lansat la apa la data de 17.11.1994, fiind finalizat si livrat Navrom Constanta la data de 30.06.1985.
A fost ultimul mineralier de acest tip (55.000 tdw) construit in Romania.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 12.08.1992, mineralierul BALOTA ajungea la Balota Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 10,5 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere. Tot in contactul de credit era specificat ca alte 9 nave din grupul de 16, sa fie inscrise ca si garantii corporale colaterale, pe care banca le putea vinde pentru a acoperi eventualele rate nerambursate (pe aceasta lista se regasea si mineralierul BALOTA).
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului BALOTA, ar fi revenit 1,8 milioane USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul toatal de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Draga GORYO 6 HO (ex BALOTA), Batam Island / Indonezia, 12.05.2019 – foto: Piet Sinke (www.maasmondmaritime.com)

Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…
In virtutea dreptului de dispozitie pe care si l-a pastrat la transferul navelor la firmele detinatoare de unica nava din Liberia, Petromin a hotarat sa vanda mineralierul BALOTA.
Acesta a fost vandut la data de 24.11.1997 catre compania Clearance Trading Bahamas, pentru 5,12 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in ST JOSEPH, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Bahamas.
In ianuarie 2001 avea sa fie vandut coreenilor de la Hyundai Heavy Industries; a fost dus la Hyundai Vinashin Shipyad din Vietnam, unde pe durata a doi ani, a fost transformat din mineralier in draga absorbant-refulanta.
Conversia a fost finalizata in cursul lunii iulie 2003.
A fost vandut Dredging Asia din Coreea de Sud, numele i-a fost schimbat in GORYO 6 HO, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Belize.
A fost folosita in zona Asiei pana in 2016, cand a fost retrasa in apropierea insulei Batam, la sud de Singapore. A ramas ancorata acolo pana la inceputul anului 2021, cand s-a hotarat vanzarea sa la fier vechi pentru 8,43 milioane USD.
A ajuns remorcata la Chittagong/Bangladesh la data de 10.06.2021, fiind ulterior dezmembrata. Pentru ultimul drum, numele i-a fost scurtat in GORY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Kitts & Nevis.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Draga GORY (ex BALOTA), in cimitirul de nave de la Chittagong / Bangladesh, iunie 2021

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 219,91 m, latime: 32,19 m, pescaj: 12,33 m
– IMO: 8119728
– Call sign: YQOJ
– 54.311 tdw/ 32.100 Gt
– propulsia: un motor licenta MAN, model K6SZ90/160A, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker combustibil: 3.629 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 640 KW, 400 V 50 HZ CA si 1 x 504 KW, 400V 50 HZ CA
– ca si mineralier dispunea de 7 magazii (nr. guri magazii: 10)
– ca si draga absorbant-refulanta, dispunea de o capacitate de stocare de 27.000 mc, putand draga la adancimi cuprinse intre 15 si 65 m;
– ca si draga era dotata cu 2 pompe de absorbtie KSP-2700ESP 32”, a cate 2.000 KW fiecare, avand o capacitate de absorbtie de 11.500 mc pe ora; materialul dragat putea fi eliberat in mare, prin intermediul a 18 valve dispuse pe fundul corpului navei sau putea fi trimis catre uscat, cu ajutorul unei pompe HRHD 221-36-85 de 6.100 KW, avand o capacitate de 4.000 mc pe ora (aceasta necesitand a fi cuplata la o conducta/furtun care sa faca legatura cu uscatul)
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare
– echipaj: 40 (ca si draga)