Mineralierul BAIA DE ARAMA la Lisabona/Portugalia, 11.06.1996 – foto: Yvon Perchoc
Mineralierul BAIA DE ARAMA (1983-2006)
A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 444, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1983.
A navigat petru Navrom Constanta pana in iunie 1990 cand a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii, Petromin Constanta.
A fost una dintre cele 16 nave pe care Petromin avea sa le foloseasca in asocierea cu AS Klaveness Chartering Oslo, asociere care a facut subiectul celebrului “Dosar Flota”, incheiat cu un mare fas, tipic justitiei din Romania!
La data de 14.05.1991 a fost semnat contractul de constituire a societatii mixte Petroklav Inc Liberia (devenita apoi, la data de 27.06.1991, Petroklav Inc Bahamas), prin asocierea Petromin cu norvegienii de la AS Klaveness Chartering Oslo.
Scopul acestei asocieri era repararea, retehnologizarea si exploatarea celor 16 nave. Managementul navelor urma sa fie preluat de catre norvegieni.
Ulterior aveau sa fie infiintate companii detinatoare de unica nava in Liberia. Astfel, la data de 12.08.1992, mineralierul BAIA DE ARAMA ajungea la Baia de Arama Inc Liberia. Desi a continuat sa navigheze sub acelasi nume, pavilionul avea sa fie schimbat cu cel liberian.
La data transferului, valoarea navei era estimata la aproximativ 11 milioane USD.
A urmat apoi contractarea unui credit in valoare de 45 milioane USD (la care s-au mai adaugat ulterior 4 milioane USD) de la Christiania Bank Oslo, pentru care au fost ipotecate 6 mineraliere. Tot in contactul de credit era specificat ca alte 9 nave din grupul de 16, sa fie inscrise ca si garantii corporale colaterale, pe care banca le putea vinde pentru a acoperi eventualele rate nerambursate (aici se regasea si BAIA DE ARAMA).
Scopul acestui credit era repararea si retehnologizarea navelor, precum si plata catre Santierul Naval Constanta pentru finalizarea constructiei mineralierului 22 DECEMBRIE.
Din acest credit, pentru “repararea si retehnologizarea” mineralierului BAIA DE ARAMA, ar fi revenit 2,75 milioane USD.
Nu au existat documente justificative referitoare la cheltuielile exacte efectuate cu asa zisa retehnologizare/reparare a navelor…
Creditul toatal de 49 milioane USD ar fi trebuit rambursat in 8 rate egale, a cate 6,125 milioane USD. Insa, de la prima scadenta, din decembrie 1994, partea norvegiana a invocat nerealizarea veniturilor necesare din exploatarea navelor, obligand astfel Petromin la plata din surse proprii a 6,6 milioane USD, reprezentand prima rata plus dobanda aferenta.
Tot la sfarsitul anului 1994, s-a agreat cu banca creditoare o refinantare a creditului ramas neachiat dupa prima rata (42,8 milioane USD) cu un nou credit, in valoare de 44 milioane USD.
Apoi, in august 1997, s-a mai contactat un credit de 2 milioane USD…
Ajunsa dupa numai 5 ani, in 1997, in imposibilitate de achitare a ratelor catre banca, Petroklav a trecut la vanzarea navelor. Nu mai putin de 28 milioane USD din valoarea creditului a fost restituita bancii creditoare din… vanzarea navelor…
In virtutea dreptului de dispozitie pe care si l-a pastrat la transferul navelor la firmele detinatoare de unica nava din Liberia, Petromin a hotarat sa vanda mineralierul BAIA DE ARAMA.
Astfel, mineralierul BAIA DE ARAMA a fost vandut la data de 20.04.1999 catre Hebei Ocean Shipping din China, pentru 2,65 milioane USD.
Numele i-a fost schimbat in HEBEI HOPE in cursul lunii aprilie 1999, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St Vincent & Grenadines.
In iunie 2002 i-a fost schimbat pavilionul cu cel al Hong Kong.
A continuat sa naviggheze pana in aprilie 2006, cand a fost vandut la fier vechi pentru 6,28 milioane USD. A ajuns la Chittagong/Bangladesh pe 27.04.2006, fiind ulterior dezmembrat.
Mineralierul HEBEI HOPE ( ex BAIA DE ARAMA) la Terneuzen/Olanda, 1.09.2000 – foto: shipspotting.com / simonwp
Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 254,10 m, latime: 32,21 m, pescaj: 12,35 m
– IMO: 8123901
– Call sign: YQNO
– 64.897 tdw/ 39.537 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RND90/160A, fabricat la “H. Cegielski”- Poznan, ce dezvolta 17.400 CP.
– viteza maxima: 15.5 Nd
– bunker combustibil: 4.027 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 640 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 510 KW, 400 V, 50 HZ CA
– nr. magazii: 9; nr. guri magazii: 11
– echipat la pupa cu 2 bigi a cate 5 t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii