Impingatorul PLUTON la Galati, 21.09.2009 – foto: Cristian Gregoretti
Impingatorul PLUTON / MERCUR 309
Constructia acestui tip de impingator a avut la baza un proiect folosit la constructia unor impingatoare asemanatoare, in prima parte a anilor ’80, in Germania.
Urma sa fie un impingator de conceptie mai noua, mai moderna, dotat cu echipamente si motoare mult mai performante decat ceea ce se construia la inceputul anilor ’90 in Romania.
A fost ultimul tip de impingator construit la Santierul Naval Oltenita.
In 1991 Petromin Constanta a incheiat un contract cu Santierul Naval Oltenita pentru constructia a trei impingatoare din aceasta clasa: MERCUR, NEPTUN si PLUTON (multumim pt informatie d-lui Mihai Ciobanu).
Constructia impingatorului PLUTON a inceput in 1993. Acesta avea sa fie finalizat abia in 2004, ritmul lucrarilor fiind proportional cu ritmul in care veneau banii. Santierul Naval Oltenita se apropia si el, rapid, de faliment…
PLUTON avea sa fie si ultimul impingator construit la Santierul Naval Oltenita…
Impingatorul GORJ, condus pe ultimul drum de catre impingatorul PLUTON, la Galati, 20.09.2011 – foto: Cristian Gregoretti
In 2004 a fost livrat Petromin Constanta. Era vopsit ca si nava sora MERCUR, adica suprastructura in alb , iar corpul in rosu. A fost inregistrat la Constanta.
Petromin a preferat sa il inchirieze. A fost inchiriat cativa ani la Rhenus Logistics srl Romania, fiind folosit pe toate sectoarele Dunarii.
Impingatorul PLUTON a fost vopsit la fel ca si celelalte impingatoare ale companiei mama, Rhenus Logistics, asa cum se poate vedea in fotografii.
In 2010 impingatorul PLUTON a fost sechestrat de catre fisc, pe fondul datoriilor Petromin Constanta, incercandu-se vanzarea sa la licitatie. Pretul de pornire a fost stabilit la 6,6 milioane RON, pret la care nu s-a gasit nici un cumparator.
Au urmat si alte licitatii, la preturi tot mai mici, fara succes.
Impingatorul PLUTON la Galati, 23.10.2012 – fotografii: Paul Ionescu
Din 2011, impingatorul PLUTON a fost inchiriat Navrom Galati, unde a continuat sa fie folosit pe toate sectoarele Dunarii. In cele din urma, impingatorul a fost cumparat de catre Navrom Galati.
In cursul anului 2013 a intrat in reparatie capitala la Navrom Shipyard Galati, fiind vopsit in culorile specifice impingatoarelor din seriile MERCUR, adica suprastructura in alb iar corpul in rosu. Numele i-a fost schimbat in MERCUR 309.
A continuat, apoi, sa fie folosit pe toate sectoarele Dunarii.
Impingatorul MERCUR 309 (ex PLUTON) la Galati, 1.06.2014- foto: Cristian Gregoretti
In a doua jumatate a anului 2021 a fost adus la Navrom Shipyard Galati, unde a intrat intr-un amplu proces de modernizare, fiind remotorizat. A reintrat in exploatare in toamna anului 2021, fiind folosit si in prezent pe toate sectoarele Dunarii.
Impingatorul MERCUR 309 (ex PLUTON) la Galati, 30.04.2015 – foto: Paul Ionescu
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 32,03 m, latime: 11,40 m, pescaj maxim: 1,90 m
– ENI: 46000015
– MMSI: 264162004
– Call sign: YP2004
– propulsia originala era asigurata de doua motoare Deutz, model 6M 628, a cate 1.612 CP fiecare / acestea au fost inlocuite, in 2021, cu doua motoare noi, Caterpillar 3512C-HD, a cate 1.676 CP fiecare
– transmisie: reductore/inversore ; inlocuite cu ocazia modernizarii din 2021 cu doua reductore/inversore WAF 763
– doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– bow thruster: Scania, 475 CP
– vechile diesel-generatoare au fost inlocuite in 2021 cu 2 diesel-generatoare CAT C4.4 ACERT a cate 90 KW fiecare
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– prevazut cu 4 vinciuri pentru legare la barje pe prova
Ultimele Comentarii