Impingatorul IZVORU MARE 1 la Constanta, asa cum arata inainte de producerea accidentului, in 2005 – sursa foto: Canal Sea Services Constanta
Impingatorul IZVORU MARE 1
A fost construit la Santierul Naval Giurgiu in 1983, pentru Administratia Canalelor Navigabile (A.C.N.) Constanta.
Incepand cu a doua jumatate a anului 2005, a fost inchiriat Canal Sea Services Constanta, impreuna cu nava sora – IZVORU MARE 2.
La data de 8.06.2006, in timp ce efectua o manevra cu macaraua plutitoare M682, a trecut mult prea aproape de unul dintre podurile rulante de incarcare ce apartinea Minmetal, bratul macaralei acrosand podul rulant, aflat in reparatii la acea data. Acesta s-a prabusit peste impingator, scufundandu-l. Sase oameni si-au pierdut viata: doi de pe impingator – Mircea Costea si Marian Nastasache si patru de pe podul rulant – Gheorghe Ionita, Cornel Constantin, Stefan Nita si Eugen Sminticiuc.
Alte trei persoane ce efectuau reparatii pe podul rulant au fost ranite: Aurel Otel, Gheorghe Raducan si Laurentiu Pruna, acestea fiind transportate la Spitalul Clinic Judetean de Urgenta Constanta.
Vinovat pentru producerea accidentului a fost gasit comandantul impingatorului, Traian Galca, care a trecut mult prea aproape de podul rulant. Acestuia i s-a intocmit dosar penal, instanta hotarand la data de 3.04.2012 condamnarea sa definitiva la 4 ani de inchisoare.
Impingatorul a fost ranfluat la aproximativ 3 saptamani de la producerea accidentului si a fost dus in portul Constanta Sud-Agigea, aproape de dana S.C.M. Constanta.
In octombrie 2007 l-am gasit tot acolo si l-am fotografiat pentru ultima oara (foto disponibila in pagina navei). Avea cabina de comanda complet strivita.
A fost dezmembrat la Constanta prin 2008-2009.
Epava impingatorului IZVORU MARE 1 in portul Constanta Sud-Agigea, 16.10.2007 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 20,88 m, latime: 7,7 m, pescaj maxim: 1,5 m
– propulsia era asigurata de 2 motoare licenta Maybach, model MB836B, a cate 280 CP fiecare, fabricate la uzinele 23 August Bucuresti; acestea actionau 2 elice cu pas fix, fabricate din otel, prin intermediul a doua reductoare-inversoare;
– bunker motorina: 17 tone
– dotat cu 2 diesel generatoare tip D110-UTB a cate 28 KW, 380 V, 50 HZ CA
– prevazut cu 2 vinciuri pentru legare la barje pe prova, actionate manual, fabricate la IMN Galati
– info nava: Cristian Gregoretti, ziarul Cuget Liber, ziarul Ziua de Constanta
Ultimele Comentarii