Impingatorul NR-7238 (FILIASI 1) in ecluza Cernavoda la inaugurarea CDMN – sursa foto: Valentin Stefan Alexandrache
Impingatorul FILIASI 1 (1983-2002)
A fost construit in 1983 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut Navrom Galati.
La iesirea din santier a purtat un indicativ – NR 7238 – in loc de nume.
A ajuns la Galati in primavara anului 1983.
In perioada ianuarie 1984 – mai 1984 (adica pana la deschiderea oficiala a Canalului Dunare-Marea Neagra) a fost singurul impingator autorizat sa lucreze pe Canal. Exista informatii care afirma ca in acea perioada impingatorul a navigat cu numele GALATI.
Dupa aceea numele i-a fost schimbat in FILIASI 1.
In 1986 s-a scufundat partial la intrarea in portul Bazinul Nou, Galati. A fost ranfluat, reparat, dupa care si-a reluat activitatea.
A fost folosit pe toate sectoarele Dunarii pana in 1999 cand a fost scos din exploatare, fiind retras in parcul rece de la Chiciu Mic, dintre Galati si Braila.
In scurt timp a fost descompletat de multe dintre echipamente si piese, ajungand aproape o epava.
In 2002 a fost vandut Touax Rom (cel putin judecand dupa nume), impreuna cu alte doua impingatoare, si ele in stadiu de epava – CRAIOVA si TULCEA.
Numele i-a fost schimbat in BONDAR 92 si, totodata, i s-a retras dreptul de arborare al pavilionul romanesc, conform unui ordin al Ministerului Transporturilor.
Dupa 2002 nu am mai auzit nimic despre el si nici nu am primit vreun raspuns de la compania Touax Rom. Judecand dupa modul cum arata, probabil ca a sfarsit la fier vechi.
Impingatorul FILIASI 1 partial scufundat la Galati – foto: Marius Dimian
Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 34,52 m, latime: 11 m, pescaj maxim: 2 m
– propulsia era asigurata de doua motoare, licenta Sulzer, model 6LDSR28, fabricate la ICM Resita, a cate 1.200 CP fiecare; acestea actionau doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– transmisie: reductor/inversor RENK , licenta Germania, fabricat la ICM Resita
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 120 KW, 380 V, 50 Hz CA si 1 x 35 KW, 380 V, 50 Hz
– bunker: 87 t
– info nava: Cristian Gregoretti, Jan Husca
Planul Impingatoarelor de 2400 Cai Putere - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Alba Iulia / Mercur 307
Bacău / Iris 2
Brașov
Craiova
Comanesti
Europa / Bondar 97 / Danube Navigator
Filiasi 1
Filiasi 2
Filiasi 3
Filiasi 5
Filiasi 7
Filiasi 8
Filiasi 9
Filiasi 10
Filiasi 12
Gorj
Harghita
Isaccea 12 / Mercur 207
Isaccea 13 / Mercur 305
Isaccea 14 / Mercur 301
Isaccea 15
Isaccea 16 / Mercur 303
Isaccea 17
Oituz / Cargo
Posada / Phoenix 1
Piatra Neamt
Pitesti
Roman
Satu Mare
Suceava
Timișoara
Valea Alba
Vaslui
Datele tehnice ale impingatoarelor de 2400 cai putere - extras din Albumul tipurilor de nave.
Actualizări pagină :
– 4 Decembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 17 Mai 2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii