Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul NR-7238 (FILIASI 1) in ecluza Cernavoda la inaugurarea CDMNsursa foto: Valentin Stefan Alexandrache

Impingatorul FILIASI 1 (1983-2002)

A fost construit in 1983 la Santierul Naval Oltenita si a apartinut Navrom Galati.
La iesirea din santier a purtat un indicativ – NR 7238 – in loc de nume.
A ajuns la Galati in primavara anului 1983.
In perioada ianuarie 1984 – mai 1984 (adica pana la deschiderea oficiala a Canalului Dunare-Marea Neagra) a fost singurul impingator autorizat sa lucreze pe Canal. Exista informatii care afirma ca in acea perioada impingatorul a navigat cu numele GALATI.
Dupa aceea numele i-a fost schimbat in FILIASI 1.
In 1986 s-a scufundat partial la intrarea in portul Bazinul Nou, Galati. A fost ranfluat, reparat, dupa care si-a reluat activitatea.
A fost folosit pe toate sectoarele Dunarii pana in 1999 cand a fost scos din exploatare, fiind retras in parcul rece de la Chiciu Mic, dintre Galati si Braila.
In scurt timp a fost descompletat de multe dintre echipamente si piese, ajungand aproape o epava.
In 2002 a fost vandut Touax Rom (cel putin judecand dupa nume), impreuna cu alte doua impingatoare, si ele in stadiu de epava – CRAIOVA si TULCEA.
Numele i-a fost schimbat in BONDAR 92 si, totodata, i s-a retras dreptul de arborare al pavilionul romanesc, conform unui ordin al Ministerului Transporturilor.
Dupa 2002 nu am mai auzit nimic despre el si nici nu am primit vreun raspuns de la compania Touax Rom. Judecand dupa modul cum arata, probabil ca a sfarsit la fier vechi.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Impingatorul FILIASI 1 partial scufundat la Galati – foto: Marius Dimian

Cateva caracteristici ale impingatorului:
– lungime: 34,52 m, latime: 11 m, pescaj maxim: 2 m
– propulsia era asigurata de doua motoare, licenta Sulzer, model 6LDSR28, fabricate la ICM Resita, a cate 1.200 CP fiecare; acestea actionau doua elice cu pas fix, fabricate din otel
– transmisie: reductor/inversor RENK , licenta Germania, fabricat la ICM Resita
– 4 pene de carma sincrone, cu actionare hidraulica, cate doua pe fiecare elice
– echipat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 120 KW, 380 V, 50 Hz CA si 1 x 35 KW, 380 V, 50 Hz
– bunker: 87 t

– info nava: Cristian Gregoretti, Jan Husca