A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 705, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1981.
A ajuns in patrimoniul Romline Constanta in 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Pe 13 octombrie 1992, in timp ce efectua un voiaj cu o incarcatura de ingrasaminte, a ramas fara propulsie dupa o defectiune la linia axiala. Dupa cateva zile marfa a fost tranferata in cargoul MOLDOVITA, iar cargoul GRADISTEA a fost tractat pana la DUbai, unde au fost efectuate reparatiile.
A urmat apoi o perioada in care cargoul a fost “uitat” la Dubai de catre Romline, probabil datorita taraganarii efectuarii platilor pentru reparatiile facute acolo. Dupa cateva luni echipajul a ajuns sa protesteze in fata consulatului Romaniei din Dubai pentru neplata salariilor, conditiile inumane de la bord si nerespectarea contractului de munca.
Cargoul a fost scos in rada exterioara a portului Dubai, unde a mai ramas inca 6 luni. Datorita conditiilor inumane de la bord, echipajul a contractat numeroase boli de piele. Un al doilea schimb de echipaj s-a efectuat pe 8 decembrie 1993, nava ramanad in continuare in rada portului Dubai, in aceleasi conditii mizere. (multumesc lui Vlad Bordanc pentru aceste informatii, furnizate acum multi, multi ani).
Incepand cu 15 mai 1994 a fost inchiriat (contract de bare boat) STS ( Shipping Trading Services ) Viena. A fost reparat, numele i-a fost schimbat in DANUBE TRADER, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Contractul urma sa se deruleze pe durata a 5 ani.

Cargoul DANUBE TRADER (ex GRADISTEA) in a doua jumatate a anilor ’90 – foto: Henk Kouwenhoven

Pe durata contractului nava a fost bine intretinuta iar echipajul a fost bine platit. Prin 1996, STS Viena a incredintat managementul navei operatorului grec Ax Maritime.
In urma unor litigii financiare aparute intre austrieci si greci, STS Viena a decis sa renunte la contract in octombrie 1997.
Cargoul a continuat sa navige, fiind operat de catre Romline.
Din 2000 DANUBE TRADER avea sa intre “in conservare” la Constanta, fiind acostat in dana 16 a portului Constanta. Ulterior, in pupa lui avea sa fie acostata nava scoala NEPTUN, iar in dana dubla cu el, RO-RO-ul PASCANI.
In septembrie 2000 AVAB (Agentia de Valorificare a Activelor Bancare) a pus sechestru pe toate navele Romline aflate in conservare in portul Constanta, in contul unei datorii de 14 milioane USD pe care Romline o avea catre fosta Bancorex. Printre aceste nave s-a aflat si DANUBE TRADER.
In cursul lunii octombrie 2000, navele au fost scoase la vanzare prin licitatie. Astfel, cargoul DANUBE TRADER a fost cumparat de catre Sammarina Shipping&Trading srl Constanta.
Intentia noului proprietar nu a fost nicidecum aceea de a repara nava si a o repune in circulatie. DANUBE TRADER avea sa ramana acolo, in dana 16, pentru urmatorii 3 ani, degradandu-se continuu. Adevaratul motiv pentru care Sammarina achizitionase cargoul a fost acela de a-l folosi ca donor de piese pentru alte nave similare pe care le avea in operare.
In cursul lunii august 2003 a fost vandut la fier vechi. A fost remorcat cu destinatia Aliaga/Turcia la jumatatea lunii septembrie. A ajuns la destinatie pe 18 septembrie 2003, fiind ulterior dezmembrat.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,76 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8034227
– 8.850 tdw/ 6.127 Gt
– propulsia: un motor fabricat la ICM Resita – licenta MAN, model 6L52/55A, motor ce dezvolta 6.000 CP; acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 657 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare