KAVO MATAPAS (ex FETESTI) & KAVO MALEAS (ex VOINEASA)  in Agigea, 16 octombrie 2007 – foto: Cristian Gregoretti

Constructia sa a inceput in iulie 1989 la Santierul Naval 2 Mai din Mangalia, numar de santier 859.
A fost lansat la apa in iulie 1990, fiind finalizat in iulie 1992, cand a fost predat Petromin Constanta.
Nu a mai apucat sa navige sub pavilion romanesc, pentru ca Petromin hotarase inca din aprilie 1992 sa foloseasca atat acest vrachier, cat si nava sora, VOINEASA, in parteneriatul pe care il aveau incheiat cu grecii de la Gourdomichalis Maritime, in care mai fusesera incluse anterior alte 4 nave romanesti.
In iulie 1992 a fost semnat un nou contract de asociere intre Petromin si Gourdomichalis Maritime, infiintandu-se compania mixta Gromar Shipping, inregistrata in Malta, ce urma sa opereze nava.
FETESTI avea sa fie transferat in august 1992 la o companie detinatoare de unica nava, Fetesti Shipping, inregistrata tot in Malta. Numele i-a fost schimbat in KAVO MATAPAS, pavilionul arborat fiind cel maltez.
Tot in august 1992 grecii au mai apelat la un credit de 5 milioane USD, luat de la ABN Amro Bank, cele doua vrachiere (FETESTI si VOINEASA) fiind ipotecate. Scopul acestui credit era plata catre Santierul Naval 2 mai pentru lucrarile efectuate in vederea finalizarii constructiei celor doua vrachiere.

KAVO MATAPAS (ex FETESTI) & KAVO MALEAS (ex VOINEASA)  in Agigea, 16 octombrie 2007 – foto: Cristian Gregoretti

Totul a decurs bine pana catre sfarsitul anului 1999, cand in urma unor litigii financiare aparute intre Petromin si greci, cele doua vrachiere au fost arestate in Grecia. Dupa mai multe procese s-a reusit eliberarea lor in 2003, ambele fiind aduse in tara. Au fost acostate la Agigea, langa petrolierul BUSTENARI, scos din exploatare la acea vreme.
Din lipsa de bani au ramas acolo, in asteptarea reparatiilor, pentru inca aproape 5 ani.
In a doua parte a anului 2007 KAVO MATAPAS a intrat in reparatii: acestea au fost efectuate, pentru inceput, chiar acolo, la Agigea, fiind implicate in jur de 20 de firme, fiind finalizate in 2008 la Santierul Naval Constanta. Finantarea reparatiilor a fost asigurata de catre grupul austriac Voest Alpine. Devizul acestor lucrari de reparatii s-a ridicat s-a ridicat la 13 milioane USD, o valoare mult umflata pentru o nava care nu mai valora nici 6 milioane USD. Un ultim “tun” dat de “baietii destepti” care au condus shipping-ul romanesc!
Austriecii urmau sa recupereze banii din exploatarea navei in contract de time-charter incheiat pe 4 ani.
La finalizarea lucrarilor, in august 2008, numele vrachierului a fost schimbat in CARMEN SILVA, acesta ramanand inregistrat pe vechea companie detinatoare de unica nava – Fetesti Shipping. Pe cos au aparut initialele FS, iar pavilionul arborat a ramas cel maltez.
A reintrat in exploatare in cursul lunii septembrie 2008.

KAVO MATAPAS (ex FETESTI) in Agigea, 16 octombrie 2007 – foto: Cristian Gregoretti

In februarie 2011, dupa 2 ani si jumatate de exploatare a navei, austriecii au ajuns la concluzia ca nu aveau cum sa-si recupereze investitia facuta. Realizand cat ar dura sa obtina banii de la Petromin ( probabil dupa ani lungi de procese), au pus la punct ” un scenariu” cu o companie din Turcia: la intoarcerea navei in Romania, CARMEN SILVA a fost arestat in Bosfor, pentru “datorii” pe care Petromin-ul le-ar fi avut la acea companie din Turcia.
Intentia austriecilor era de fapt sa vanda nava pentru a recupera restul de bani, care, dupa unele surse, s-ar fi ridicat la 2 milioane USD.
Tot in aceeasi perioada, noua conducere a Petromin a inceput sa scoata la iveala fel de fel de nereguli referitoare la banii luati de la austrieci si modul in care s-au facut reparatiile de catre cele 20 de firme: in bataie de joc, principalul scop fiind doar incasarea fara prea mari eforturi a banilor.
Dupa cateva luni in care s-a pus chiar problema platii catre austrieci din bani publici, vrachierul CARMEN SILVA a fost executat silit, in Turcia.
A fost cumparat de catre Ayanoglu Denizcilik VE Tikaret din Turcia pentru 2,7 milioane USD.
A continuat sa navige cu acelasi nume – CARMEN SILVA – dar sub pavilion panamez.

KAVO MATAPAS (ex FETESTI) & KAVO MALEAS (ex VOINEASA)  in Agigea, 16 octombrie 2007 – foto: Cristian Gregoretti


In august 2013 a fost arestat la Ashdod in Israel. A fost scos la licitatie de catre autoritatile israeliene in ianuarie 2014, fiind adjudecat de catre indienii de la Prayati Shipping. Numele i-a fost schimbat in RAM, pavilionul arborat fiind cel al Belize.
A navigat pentru indieni pana in cursul anului 2016, cand a fost arestat la Dakar. 
A fost scos la licitatie, fiind, in cele din urma, adjudecat de catre Serna Group LLP (inregistrata in Marea Britanie) in august 2017. Numele i-a fost schimbat in LADY MELIS, pavilionul arborat fiind cel al Comore.
Nu a mai fost reparat, doar i s-a acoperit vechiul nume cu vopsea, dupa care a fost scris noul nume. A fost adus in rada portului Abidjan si a ramas acolo pana in noiembrie 2018, cand a aparut informatia cum ca a fost vandut la fier vechi pentru 1,4 milioane USD. La vremea aceea s-a spus ca urmeaza a fi remorcat cu destinatia Nigeria, unde va fi taiat.
A ramas insa acolo, in rada la Abidjan, pentru inca cateva luni. De abia in aprilie 2019 a fost remorcat cu destinatia Aliaga/Turcia. A ajuns la Aliaga pe 12 mai 2019, fiind ulterior scos pe uscat.

Cateva caracteristici ale mineralierului:
– Lungime: 171,66 m, latime: 24,8 m, pescaj: 10 m
– IMO: 9044920
– 25.739 tdw/ 16.145 Gt
– propulsia: un motor model 8DKRN42/136, fabricat la AO Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 8.200 CP.
– viteza maxima: 14,5 Nd
– nr. magazii: 5; nr. guri magazii: 5
– echipat cu 3 macarale a cate 25t SWL fiecare
– nava sora: VOINEASA