Feribotul MANGALIA in constructie la Santierul Naval Constanta, 1986 – Santierul Naval Constanta
Feribotul MANGALIA (1988-2024)
Constructia sa (numar de santier 459) a inceput la Santierul Naval Constanta in 1985. A fost lansat la apa in cursul anului 1986, fiind finalizat in cursul lunii martie 1988, cand a fost livrat Navrom Constanta.
Dupa reorganizarea Navrom din 1990, a fost transferat in patrimoniul nou infiintatei companii – Romline Constanta.
Din 1992 a plecat, alaturi de nava sora, EFORIE, catre Statele Unite ale Americii, fiind folosite intre SUA si Caraibe.
In a doua jumatate a anilor ’90 a fost arestat la Panama City, pe fondul datoriilor Romline. Dupa eliberare, prin 1998, a fost adus la remorca in tara.
A fost apoi folosit, alaturi de nava sora – EFORIE – pentru transportul vagoanelor, containerelor si camioanelor TIR pe relatia Constanta – Derince/Turcia, iar apoi Constanta – Batumi/Georgia.
Incepand cu anul 2007, cele doua feriboturi- EFORIE si MANGALIA – au fost transferate in patrimoniul nou infiintatei companii – SC TMC CFR Ferry-Boat SA. Noua companie a mers in pierdere, acumuland doar datorii.
Din pacate, dupa preluarea lor in noua companie, cele doua feriboturi au mai navigat foarte putin: EFORIE pana in august 2008, iar MANGALIA pana in mai 2009, fiind apoi retrase in dana PL6 din portul Constanta Sud – Agigea.
In 2009, CSAT a declarat cele 2 nave ca fiind “dotari strategice din punct de vedere militar”…
In 2010, Directia Generala a Finantelor Publice Constanta, in incercarea de a recupera datoriile SC TMC CFR Ferry-Boat SA, a pus sechestru pe cele doua feriboturi.
Tot la finalul anului 2010, printr-o decizie a ministerului transporturilor, linia de cale ferata din cadrul terminalului ferry de la Agigea a fost inchisa si dezafectata, motivul fiind acelasi, intalnit atat de des in Romania…. nerentabilitatea.
Cele doua feriboturi au fost mutate, ulterior, in dana 108 din portul Constanta Sud – Agigea. Au ramas acolo vreme de multi ani. Ambele au ajuns in administrarea Centrului Comercial Ferry-Boat (un compartiment al SN CFR Marfa), iar la bordul lor s-au aflat doar echipaje minime de siguranta.
Vreme de 14 ani, cele doua nave au produs doar pierderi: salarii platite echipajelor de siguranta, taxe de cheiaj, cheltuieli cu energia electrica, etc…
Desigur, ca si in alte cazuri, au aparut fel de fel de zvonuri, promisiuni, in realitate doar minciuni, privind o eventuala retehnologizare/ modernizare a celor doua nave si repunerea lor in functiune.
In iulie 2023, CFR Marfa a decis vanzarea la licitatie a celor 2 feriboturi. Aceasta decizie a venit pe fondul obligatiei CFR Marfa de a restitui la buget un ajutor de stat in valoare de 570 milioane Euro, primit ilegal, asa cum avea sa arate o analiza a Comisiei Europene, care a examinat in 2020 o plangere depusa de Asociatia Transportatorilor Feroviari Privati din Romania.
Din acest motiv, CFR Marfa a trecut la valorificarea mijloacelor fixe disponibile, neutilizate in activitatea de transport feroviar de marfa.
Daca nu ar fi aparut aceasta presiune de returnare a banilor, probabil ca cele 2 nave ar fi ramas pentru inca multi alti ani in aceeasi locatie, provocand alte pierderi.
Potrivit unui raport al CFR Marfa, pierderile cauzate de diversele cheltuieli cu cele 2 nave in perioada 2009-2022 s-au ridicat la aproximativ 42 milioane RON… Dar cui sa-i pese, cand la conducerea acestor institutii de stat s-au perindat tot felul de incompetenti, sustinuti politic…
Revenind la feribotul MANGALIA, s-au organizat mai multe runde de licitatii, incepand cu luna august 2023, prin Bursa Romana de Marfuri, pretul scazand in timp. A fost vandut la licitatia organizata in data de 26.10.2023, fiind adjudecat de catre o “societate olandeza”, pentru 13,2 milioane RON (adica vreo 2,7 milioane Euro).
Banuiesc ca a fost aceeasi manevra ca si acum mai bine de 20 de ani, cand diverse nave erau vandute ca fier vechi unor intermediari, care le achizitionau la un pret mai mic, pentru ca, ulterior acestea sa fie revandute la un pret mai mare catre santierele navale care se ocupau de dezmembrari.
Ulterior, in ianuarie 2024, a fost vanduta si nava sora – EFORIE. Desigur, din vanzarile celor 2 nave nu s-au acoperit nici pe departe pierderile raportate in perioada 2009-2022…
Desi vandut primul, feribotul MANGALIA a fost ultima dintre cele 2 nave surori care a parasit Constanta. Dupa ce l-a remorcat pe EFORIE pana la Aliaga, remorcherul PROTUG 75, sub pavilion panamez, s-a reintors la Constanta, pentru a-l remorca pe ultimul drum si pe MANGALIA. Acesta a parasit Cosntanta la data de 16.03.2024. Pentru ultimul voiaj, numele i-a fost scurtat in GALIA.
A ajuns la destinatie (Aliaga/Turcia) la data de 21.03.2024, urmand a fi dezmembrat. Si la Aliaga a ajuns chiar langa nava sora EFORIE…
Feribotul MANGALIA la intrarea in Bosfor, 9.06.2008 – foto: www.shipspotting.com / Gerolf Drebes
Cateva caracteristici ale feribotului:
– Lungime: 184,77 m, latime: 26 m, pescaj: 7,40 m
– IMO: 8513663
– Call Sign: YQRQ
– MMSI: 264500068
– 12.000 tdw/ 20.621 Gt
– propulsia: doua motoare licenta MAN, model 8L52/55A, fabricate la ICM Resita, a cate 7.185 CP fiecare
– bunker combustibil: 834,3 t
– viteza maxima: 17 Nd
– echipata cu un bow-thruster
– echipat cu 4 diesel generatoare: 2 x 1.000 KW, 400 V, 50 HZ CA; 1 x 120 KW, 400 V, 50 HZ CA si 1 x 56 KW, 400 V, 50 HZ CA
– info nava: Cristian Gregoretti, Liviu Dorin Mitrea
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Actualizări pagină :
– 1.04.2024 – Cristian Gregoretti – actualizat informatiile navei
– 21.06.2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii