Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Crucisatorul ELISABETA – foto: colectia Petre Maravela – maistru militar de marina

Crucisatorul ELISABETA (1887-1930)

A fost construit in 1887 la Santierul Naval „Armstrong Mitchell”, de la gura fluviul Tyne, Anglia.

Cateva caracteristici ale navei:
– vas de otel, cu punte metalica groasa de 44 mm, 25 mm la extremitati si 88 mm in partile inclinate
– Lungime: 72 m, latime: 10,25 m, pescaj: 3,68 m
– Deplasament: 1.330 t
– propulsat de 2 masini cu abur cu tripla expansiune cu o putere totala de 4.700 CP
– 2 elici cu 3 pale
– magazie carbuni de 322 tone
– masini electrice Clark-Chapman & Parson
– 4 caldari
– viteza maxima: 19 Nd.
– 3 catarge, vele cu suprafata de 513 mp.
– salupa cu aburi
– 2 proiectoare electrice Mangin
– Armament : 4 tunuri x 150 mm Krupp in semi-turele, 4 tunuri x 57 mm Nordenfeld cu tragere rapida, 2 tunuri revolver Hotschkiss x 37 mm, 2 mitraliere Nordenfeld de 11 mm cu cate 5 tevi, 4 tuburi lans-torpile 381 mm (prova, pupa si 2 in borduri).

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Crucisatorul ELISABETA – foto: colectia Petre Maravela – maistru militar de marina

MNava este lansata oficial pe 13 decembrie 1887, in prezenta ambasadorului Ion Ghica, receptionata in perioada 14-26 Octombrie 1888, de catre o comisie condusa de col. I. Murgescu. Acosteaza la Sulina pe 4 noiembrie 1888 si in 15 mai 1899 este armata sub comanda col. V. Urseanu, cu echipajul : 9 ofiteri, 12 civili, 23 elevi si 134 marinari.
Va stationa iarna la Galati, campaniile de instructie desfasurandu-le in mare, in anul 1891 executand mars in Marea Mediterana (Livorno, Barecelona si Lisabona), fiind prima nava de razboi cu pavilion romanesc in aceasta zona.
Din 1897 se afla sub comanda comandorului Eustatiu Sebastian, iar din 1902, este comandat de lt.cdor. Ion Spiropol. Se monteaza in anul 1905 prima Statie de radiotelegrafie cu bataie de 100 km.
In 1907, sub comanda Cpt.Cdor. D. Poenaru, i se inlocuiesc tunurile, cu unele moderne tip Saint Chamond, anul urmator montand pe insula Serpilor un catarg pentru semnale.
Din 1910 este sub comanda cpt.cdor. Alex. Catuneanu, i se inlatura velatura, in 1912 este la Constantinopol, aparand legatia romana, apoi gurile Dunarii la Sulina.
Sub comanda cpt.cdor. V. Pantazi (1914), la inceput de razboi, apara intrarea si navigatia in zona Sulina, in 1916 i se debarca tunurile la Turtucaia, va supraveghea gurile fluviului sub comanda cpt.cdor. Balanescu si lt.cdor. E. Botez.
Tunurile de 150 mm sunt montate in borduri, in semi-redute protejate.
In anul 1922 nava este scoasa din serviciu, anul urmator este adusa la Galati, dezafectata si transformata in cazarma, dupa 35 de ani de serviciu.
A fost dezmembrata in 1930 la Arsenalul Marinei din Galati.

 – informatii nava: Petre Maravela

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Crucisatorul ELISABETA – foto: colectia Petre Maravela – maistru militar de marina