Cargoul TOPOLOVENI la Tilbury/Marea Britanie, la sfarsitul anilor ’80 – foto: https://www.coasters-remembered.net/ coasterspotter
Cargoul TOPOLOVENI (1976-1989)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1172, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1976.
La data de 9.12.1989, cargoul TOPOLOVENI a plecat, in ceea ce avea sa fie ultimul sau voiaj, de la Braila catre Anvers, incarcat cu role de tabla.
La data de 24.12.1989, in timp ce traversa Golful Biscaya, cargoul TOPOLOVENI a fost surprins de o furtuna puternica.
In jurul orei 11:55, din cauza incarcarii defectuoase si a amarajului defectuos al marfii, la care a contribuit ruliul accentuat, cauzat de furtuna puternica, marfa s-a deplasat intr-un bord, ducand la bandarea puternica a cargoului. In doar 20 de minute, acesta s-a rasturnat, disparand rapid in adancuri.
Cargoul TOPOLOVENI s-a scufundat in largul Golfului Muros, la aproximativ 5 Mm travers de Capul Finisterre (Spania).
In cele 20 de minute care au precedat scufundarea cargoului, au fost lansate semnalele S.O.S.
Din cei 29 de membri ai echipajului au fost salvati 14, de catre echipele de salvare spaniole, care au intervenit cu 2 elicoptere si o nava de salvare.
Dintre ceilalti 15 marinari, doar unul a fost gasit inecat, restul nu au mai fost gasiti niciodata.
Pe harta, trasa ideala pe ruta catre Anvers/Belgia, pe culoarul de navigatie, ar fi trebuit sa fie la 25-30 mile marine vest de locul in care a naufragiat cargoul TOPOLOVENI. Pe aceasta trasa ideala, adancimea apei variaza intre 2.000-3.000 metri, iar valurile sunt rare si previzibile.
In zona in care s-a scufundat cargoul, adancimea apei este de 100 metri, iar valurile din larg, antrenand volume mari de apa din adancuri, se lovesc de fundul abrupt din apropierea tarmului, producand valuri inalte, cu frecventa mult mai mare, din directii diferite.
Este greu de spus ce cauta cargoul TOPOLOVENI atat de aproape de coasta sau care au fost cauzele care l-au determinat sa ajunga in acea zona.
Ca fapt divers, comenzile 1171 (FALTICENI), 1172 (TOPOLOVENI) si 1173 (SADU), construite la Santierul Naval Braila in 1976, au sfarsit scufundate, toate inregistrand pierderi de vieti omenesti…
Cargoul TOPOLOVENI la Tilbury/Marea Britanie, la sfarsitul anilor ’80 – foto: https://transportsofdelight.smugmug.com / Paul Johnson
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,20 m, latime: 14,84 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7641243
– Call sign: YQBQ
– 4.737 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.500 CP
– viteza maxima: 13 Nd
– bunker combustibil: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
– informatii nava: Cristian Gregoretti, Paul Ionescu, Narcis Gaidargiu
Ultimele Comentarii