Cargoul TOHANI la Sulina, ianuarie 1987 – foto: Liviu Simioncencu
Cargoul TOHANI / LUCKY M (1980-2009)
A fost construit la Santierul Naval Oltenita, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1980.
A ramas la Navrom si dupa 1990, an in care a fost impartita Navrom in cele 3 companii: Petromin, Romline si Navrom.
Incepand cu luna martie 1992 a fost inchiriat grecilor de la Balkanmar, impreuna cu alte 5 cargouri. Numele i-a fost schimbat in GEMINI II, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Din ianuarie 1996 a revenit la Navrom, numele i-a fost schimbat din nou in TOHANI, iar pavilionul schimbat cu cel romanesc.
Incepand cu 25.03.1996, a fost inchiriat (contract de bare-boat) Mihei Shipping&Trade Romania. Numele i-a fost schimbat in LUCKY M, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
La inceputul anului 1998, Navrom a luat hotararea vanzarii mai multor nave chiar catre cei care le aveau inchiriate. Astfel, de la 1.04.1998, cargoul LUCKY M a fost vandut Mihei Shipping&Trade Romania.
A continuat sa fie folosit sub acest nume si sub pavilion romanesc.
In martie 2001 a fost mutat pe un offshore din Panama – Shipcare Force – numele i-a fost schimbat in THALIA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel georgian. A continuat sa fie operat de catre Mihei Shipping and Trade.
Cargoul ORHAN BEY (ex TOHANI) la Marsilia / Franta, 19.10.2002 – foto: www.shipspotting.com / Malcolm Cranfield
In august 2002 a fost vandut Active Marine Shipmanagement din Turcia. Numele i-a fost schimbat in ORHAN BEY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al St. Vincent & Grenadines.
Din ianuarie 2004, numele i-a fost schimbat in TURGUT USTA, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Slovaciei. Odata cu schimbarea numelui in TURGUT USTA, i-au fost inlaturate instalatiile de incarcare/descarcare (bigile, coloanele de sustinere ale acestora si vinciurile folosite pentru actionarea lor), fiindu-i adaugat un catarg in prova.
In martie 2005 a fost vandut altei companii turcesti – Iskete Deniz Tacimaciligi. A continuat sa fie folosit sub acelasi nume – TURGUT USTA- doar pavilionul arborat fiind schimbat cu cel turcesc.
Din decembrie 2008 i-a fost scurtat numele in TURGUT S, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel georgian.
Indiferent de numele pe care le-a purtat sau de companiile la care a activat, a fost o prezenta constanta in porturile romanesti.
Cargoul TURGUT USTA (ex TOHANI) soseste la Mangalia, 10.11.2008 (in plan secund este remorcherul FINTINITA) – foto: www.shipspotting.com / Adi Man
La data de 16.12.2009 a esuat in golful Musura, la nord de bara Sulina, in timp ce incerca sa se adaposteasca de furtuna in drumul sau catre Ilycevsk.
A ramas de atunci acolo, intepenit intr-o limba de nisip. Proprietarul navei de la acea data (o companie turceasca) a abandonat nava acolo, probabil ar fi cheltuit mai mult cu salvarea navei decat ar fi luat din vanzarea ei la fier vechi.
Ultimul pavilion arborat a fost cel georgian.
Apa mica din zona a facut imposibila interventia oricarui remorcher pentru dezasuarea navei.
Din 2015 epava s-a scufundat partial; probabil vreo spartura aparuta in bordajul subrezit al navei a determinat scufundarea partiala a pupei.
Si in prezent (2024), epava fostului cargou TOHANI se afla tot acolo.
Epava cargoului TURGUT S (ex TOHANI) la Sulina, 22.06.2018 – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 88,70 m, latime: 12,82 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 7942582
– Call sign: YQIL
– 2.522 tdw/ 1.969 Gt
– propulsat de un motor licenta Sulzer, model 8TAD36, fabricat la Zaklady Urzadzen Technicznych “Zgoda” S.A. – Swietochlowice, ce dezvolta 2.080 CP.
– viteza maxima: 12,7 Nd
– bunker: 171 tone
– echipat cu 3 diesel generatoare a cate 128 KW, 400 V, 50 Hz CA fiecare
– 3 magazii, 3 bigi a cate 5 t SWL, actionate de cate 2 vinciuri fiecare
– putea lua la bord pana la 38 de containere, iar pe punte putea incarca pana la 200 tone de cherestea
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii