Cargoul GOGO M (ex TISMANA) in Spania, 21.11.2002 – foto: Jose Miralles Pol
Cargoul TISMANA (1978-2005)
A fost construit la Santierul Naval Drobeta Turnu Severin, numar de santier 00311185, fiind livrat Navrom Constanta in decembrie 1978.
A ramas la Navrom si dupa 1990, an in care a fost impartita Navrom in cele 3 companii: Petromin, Romline si Navrom.
Incepand cu luna mai 1995 a fost inchiriat (contract de bare boat) Grup 3 Shipping srl Constanta.
Ca si alte “companii” de acest gen, si Grup 3 Shipping s-a imprumutat la Bancorex, pentru repararea/retehnologizare navelor, lucru care, normal, nu s-a intamplat.
A urmat scenariul “clasic”, cu acumulare de datorii, lucru care a determinat Navrom sa retraga cargourile inchiriate acestei “companii” in cursul anului 1997.
In urma Grup 3 Shipping a ramas o “gaura” la Bancorex de 167.671 USD ( http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf )…
In martie 1998 i-a fost schimbat numele in MICHELLE, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Incepand cu luna mai 1998 a fost arestat la Constanta, pe fondul datoriilor Navrom.
Cargoul a fost vandut abia in martie 2001 Askila Shipping Constanta, patronata de catre sirianul Mustafa Tartousi, stabilit in Romania de multi ani, cu afaceri “dubioase”…
Numele cargoului a fost schimbat in GOGO M, pavilionul arborat fiind cel georgian, acesta fiind inregistrat pe un off-shore din Panama.
Din iunie 2003 cargoul a fost tranferat in patrimoniul Tumen Fayez din Siria, operarea revenind aceleiasi firme. Numele acestuia a fost schimbat in ADNAN 1, pavilionul arborat ramanand initial cel georgian, pentru ca apoi sa fie schimbat cu cel nord-coreean.
Pe data de 8.02.2005, in timp ce efectua un voiaj de la Novorossiysk catre Syria, incarcat fiind cu fier beton si cherestea, a fost surprins de o furtuna puternica, insotita de ninsoare abundenta, in Marea Neagra, la 30 Mm de portul turcesc Sinop.
Marfa din magazii a migrat determinand inclinarea accentuata a cargoului. A fost lansat semnalul SOS. Dupa lasarea intunericului cargoul s-a rasturnat, scufundandu-se la scurt timp. 9 dintre cei 11 membri ai echipajului au fost salvati dintr-o barca de salvare de catre elicopterele armatei turcesti, insa, din pacate, 2 membri ai echipajului au decedat.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 88,35 m, latime: 12,80 m, pescaj: 5,30 m
– IMO: 7941112
– Call sign: YQGM
– 2.400 tdw/ 1.969 Gt
– propulsat de un motor licenta Sulzer, model 8TAD36, fabricat la Zaklady Urzadzen Technicznych “Zgoda” S.A. – Swietochlowice, ce dezvolta 2.080 CP.
– viteza maxima: 12,7 Nd
– bunker: 170 tone
– echipat cu 3 diesel generatoare a cate 150 KW 400V 50 Hz CA fiecare
– 3 magazii, 3 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate 2 vinciuri fiecare
– putea lua la bord pana la 42 de containere, iar pe punte putea incarca pana la 200 tone de cherestea
Ultimele Comentarii