Cargoul TELEORMAN tranzitand Bosforul, anii ’70 – foto: https://digitaltmuseum.se/ Boman, J. Robert
Cargoul TELEORMAN / OSCAR SIRIUS (1974-2014)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 645, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1974.
La data de 19.10.1985 a colizionat, pe Canalul Sulina, cu cargoul turcesc KEMAL II, accidentul soldandu-se doar cu pagube materiale. A fost reparat, continuandu-si apoi voiajele.
A navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintate companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Intre 12.08.1991 si 26.11.1992 a fost retras la Constanta, pentru reparatii.
Incepand cu anul 1994, a fost inchiriat (contract de bare boat) Moldova Shipping Company din Republica Moldova, alaturi de cargoul FAGET.
Intrucat moldovenii nu aveau experienta in managementul navelor maritime, au apelat la…. teapa romaneasca, numita Oscar Maritime srl Constanta, care urma sa preia managementul acestor cargouri.
Oscar Maritime srl Constanta era doar un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat, la inceputul anului 1996, in OSCAR SIRIUS, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime srl Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Cargoul TELEORMAN la Anvers/Belgia, 1990 – foto: Marck Perry
Cargoul OSCAR SIRIUS se afla arestat la Bombay la momentul preluarii sale de catre Romline. Fusese arestat in mai 1997 pentru datorii (aprovizionare, agenturare si plata echipaj) ale Oscar Maritime in valoare de 870.254 USD.
Pe 4.08.1997 a fost aprobata HG 397 privind aprobarea Programului special pentru scoaterea de sub arest a unor nave romanesti; pe lista se regasea si cargoul OSCAR SIRIUS.
Dupa eliberare s-a intors la Constanta, unde a ajuns la data de 5.03.1998, fiind trecut ulterior “in conservare”. Cargoul a fost retras ulterior si din contractul cu moldovenii de la Moldova Shipping.
Au urmat apoi numeroase licitatii in care Romline a incercat sa vanda cateva cargouri din patrimoniul sau: abia la licitatia din 9.03.2000, I.M.M.S. (International Maritime & Marine Service) London si-a adjudecat cargoul pentru suma de 70.000 USD. La aceasta suma se mai adauga o datorie de 175.000 USD pe care se angajase sa o plateasca tot cumparatorul.
A intrat in reparatii, la Constanta. La finalizarea acestora, in ianuarie 2001, numele i-a fost schimbat in ATLANTIK K, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. Din martie 2001, numele i-a fost schimbat in CYCLOPUS, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel georgian.
Operarea sa a revenit Metkar Shipping & Trading Constanta. Ca si restul navelor care erau sau aveau sa mai fie operate de catre Metkar, avea corpul vopsit in negru, suprastructura in alb, iar cosul in verde, cu acel trifoi alb.
Cargoul CYCLOPUS (ex TELEORMAN) tranzitand Bosforul, 13.09.2006 – galerie foto: John Sins
Din iulie 2010, numele i-a fost schimbat in PERSEUS K, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. A continuat sa fie operat de catre Metkar.
A fost o prezenta constanta in portul Constanta.
A navigat pana la inceputul lunii ianuarie 2014, cand a fost vandut la fier vechi. A efectuat un ultim voiaj de la Constanta, cu destinatia Aliaga/Turcia, unde a ajuns la data de 18.01.2014. A ramas in rada la Aliaga pana pe 23.01.2014, cand a fost scos pe uscat, fiind ulterior dezmembrat.
A fost, probabil, cea mai longeviva nava din aceasta serie – aproape 40 de ani de activitate. Stiu, a mai existat si ALBATROS (ex DEJ), care a trecut de 40 de ani, dar acesta nu a mai fost activ (nu a mai navigat) in ultimii sai 14 ani de existenta (din 2009).
Cargoul PERSEUS K (ex TELEORMAN) tranzitand Bosforul, 19.06.2012 – foto: www.shipspotting.com / Gerolf Drebes
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 130.78 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7436636
– Call sign: YQDU
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsat de un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– bunker combustibil: 450 t
– viteza maxima: 16 Nd
– dotat cu 3 diesel-generatoare a cate 200 KW, 400 V, 50 Hz
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii