Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul SMIRDAN in prima jumatate a anilor ’90 – fotograf: Louis Bosschaart

Cargoul SMIRDAN (1980-2007)

A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1204, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii aprilie 1980.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom Constanta a fost reorganizata.
Incepand cu aprilie 1995 a fost inchiriat (contract de bare-boat) SC Hinmar Shipping Co ltd srl, patronata de catre CLC Mihai Hava. Alaturi de SMIRDAN, la aceeasi “comapnie privata de shipping” aveau sa ajunga si cargourile CALARASI si ORAVITA.
Ca si in cazul altor cargouri de la Navrom sau Romline, inchiriate unor “companii private de shipping”, si cu SMIRDAN avea sa se intample la fel: datoriile catre echipaj se acumulau, aprovizionarea cargoului cu alimente si piese de schimb se facea cu mari intarzieri…
Ca si alte srl-uri care se voiau experte in operarea navelor, si SC Hinmar Shipping avea sa se imprumute la Bancorex, chipurile pentru retohnologizarea navelor inchiriate, lucru care nu s-a intamplat.
Banii luati “s-au evaporat”…
In urma SC Hinmar Shipping Co ltd Constanta a ramas o “gaura” la Bancorex de 153.652 USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf .
La data de 27.01.1997, in timp ce naviga in Stramtoarea Malacca, SMIRDAN a lovit una dintre balizele care asigurau semnalizarea; in urma loviturii s-a ales cu o taietura sub linia de plutire, in dreptul magaziei numarul 2 si a tancului de balast nr.3 prin care apa a inceput sa patrunda.
Cargoul a inceput sa se inclina in tribord. In ajutorul cargoului SMIRDAN a intervenit un remorcher din Singapore; apa a fost pompata, iar spartura a fost chesonata cu beton. Dupa aceasta carpeala a fost remorcat si ancorat in rada la Singapore.
La data incidentului cargoul era incarcat cu srot si laminate. In urma infiltratiilor marfa s-a deteriorat, iar destinatarul acesteia a refuzat preluarea ei. Litigiul a ajuns in justitie. Atat cargoul, cat si incarcatura nu erau asigurate, pretentiile financiare ale destinatarului marfurilor plus cele ale salvatorului care trimisese remorcherul ridicandu-se la peste 1,2 milioane USD.
La data de 12.03.1997, Navrom a retras cargourile SMIRDAN si ORAVITA (si acesta adus in stadiul de epava) din operarea Hinmar, care-si dovedise incompetenta. La scurt timp, singura nava ramasa in operarea acestei comanii de 2 lei – CALARASI – avea sa se scufunde, lucru care spune totul despre ceea ce reprezenta de fapt Hinmar Shipping…
Revenind la SMIRDAN, acesta a ramas arestat in rada la Singapore.
Navrom a incercat vanzarea la licitatie a cargoului in repetate randuri. Pretul de pornire fusese stabilit la 1,53 milioane USD.
A fost vandut pe o suma mult mai mica de abia in septembrie 1999. A fost scos pe uscat in asteptarea reparatiilor, care nu au mai venit niciodata.
A fost dezmembrat la Singapore, in 2007.

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 105,97 m, latime: 14,83 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7906239
– Call sign: YQIT
– 4.620 tdw/ 3.374 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare