Cargoul SLATINA – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata – © Michael D.J. Lennon
Cargoul SLATINA (1974-1990)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 629, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1974.
In flota Romaniei au existat doar doua cargouri de acest tip: SLATINA si SLOBOZIA.
Probabil ca ambele faceau parte din lotul pentru export si au fost refuzate, fiind apoi rebotezate si integrate in flota Romaniei.
In 1989 cargoul SLATINA a fost adus la Galati pentru reparatii. A fost tras in dana dubla cu mineralierul BUCEGI, la dana 46 Bazinul Nou, in asteptarea reparatiilor.
Apoi a fost mutat in zona danelor 36-37. Din putinele informatii existente, se pare ca SLATINA nu mai avea capacele de la magazii si era intr-un echilibru instabil.
In dana dubla cu ea avea sa ajunga cargoul AVRIG. Pe 14.08.1990, cand AVRIG a plecat, SLATINA s-a inclinat tare spre tribord, culcandu-se pe tribord, spre mal, si scufundandu-se rapid.
Din nava se mai de putea vedea doar partea superioara a coloanelor care sustineau bigile din prova.
Au fost folositi apoi scafandri pentru a ancora cat mai bine cargoul de mal, evitand alunecarea acestuia in senalul navigabil.
In bunul obicei romanesc, a fost nevoie de ani buni pentru a scoate epava.
vreme de 22 de ani, epava cargoului SLATINa a blocat doua dane ale portului Bazinul Nou si a ingreunat operatiunile de scoatere ale navelor din bazinul Santierului Naval Galati.
Lucrarile de ranfluare au fost executate in perioada februarie 2012 – iulie 2013 de catre Superquatro Group srl Galati.
Epava a fost taiata cu ajutorul unor lanturi in 3 parti, bucatile rezultate fiind incarcate pe barje cu destinatia Constanta, fiind vandute la fier vechi.
Coloana bigilor din prova, singurul element vizibil la suprafata apei din cargoul SLATINA, 6.06.2009, Galati – foto: Cristian Gregoretti
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,20 m, latime: 14,80 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7319993
– Call sign: YQCL
– 4.560 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 268 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 160 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 100 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 10 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare si 1 biga de 15t
Bucati din epava cargoului SLATINA incarcate pe o barja la Galati, 31.05.2013 – foto: Cristian Gregoretti
Planul Cargourilor 4800 Tdw - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Din Seria cargourilor de 4800 TDW au făcut parte următoarele nave (în ordine alfabetică, navele cu albastru sunt introduse in site) :
Azuga - Iunie 1974 - Brăila
Brad - Octombrie 1971 - Galați
Călărași - Aprilie 1974 - Galați
Codlea - Februarie 1974 - Brăila
Drăgănești - Iunie 1984 Brăila
Dumbrăveni - Martie 1976 Brăila
Fălticeni - Septembrie 1976 Brăila
Gheorghieni - Septembrie 1975 Brăila
Plopeni - Ianuarie 1975 Brăila
Rîmnicu Vîlcea - Iunie 1973 - Galați
Sadu - 1976 - Brăila
Sadova - Martie 1977 - Brăila
Salonta - Martie 1979 - Brăila
Sarmizegetusa - Iulie 1981 - Brăila
Săcele - Februarie 1975 - Brăila
Săliște - Februarie 1978 Brăila
Săveni - Iunie 1978 Brăila
Săvinești - Martie 1978 Brăila
Scaeni - Ianuarie 1980 - Brăila
Sebeș - Septembrie 1978 - Brăila
Slatina - Martie 1973 - Galați
Slănic - Februarie 1979 - Brăila
Slobozia - Aprilie 1972 - Galați
Smirdan - Aprilie 1980 - Brăila
Snagov - Ianuarie 1977 - Brăila
Sousa - Martie 1979 Brăila
Soveja - Iunie 1977 Brăila
Sucidava - Iulie 1981 - Brăila
Telega - Decembrie 1983 Brăila
Tîrgu Jiu - Iunie 1972 - Galați
Tîrnăveni - Iunie 1975 - Brăila
Zărnești - Februarie 1983 - Brăila
Datele tehnice ale cargourilor de 4800 TDW - extras din Albumul tipurilor de nave.
Actualizări pagină :
– 1 Decembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 30 Septembrie 2019 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii