Cargoul SARMIZEGETUSA – 2 octombrie 1981 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata
Cargoul SARMIZEGETUSA (1981-20?)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1233, fiind livrat ICE Navlomar in cursul lunii iulie 1981.
Ca si restul navelor din flota Navlomar, avea corpul vopsit in rosu, suprastructura in alb, iar cosul in alb/rosu.
Din pacate a navigat foarte putin sub pavilion romanesc, fiind cam singura nava pierduta de statul roman inainte de 1989.
Din putinele informatii pe care le detin, se pare ca SARMIZEGETUSA a fost implicata undeva prin 1983-1984 intr-o afacere cu o firma de brokeraj din Anglia, care, in cadrul contractului de navlosire, ar fi introdus niste clauze care au cazul pe umerii Navlomar.
Navlomar a refuzat sa isi asume acele clauze, iar cargoul SARMIZEGETUSA a fost arestat la Anvers.
Pana la finalizarea litigiului la Curtea Maritima Internationala, echipajul de pe cargou a fost redus.
Spre final, cand era destul de clar ca Navlomar-ul va pierde procesul, s-a hotarat sa se renunte la nava, in caz contrat Navlomar-ul trebuind sa plateasca mult peste valoarea acesteia.
La vremea aceea cargoul SARMIZEGETUSA era acostat la Antigoon, danele Navrom-ului de la acea vreme. Cargoul fiind ca si pierdut, s-a inceput transferul pieselor de schimb de pe nava catre alte nave surori. Apoi a inceput si transferul de echipamente de pe SARMIZEGETUSA catre alte nave de acelasi tip.
Intr-un final, SARMIZEGETUSA mai arata a nava doar pe afara!
Cargoul SARMIZEGETUSA arestat la Anvers, 1984 – foto: Louis Bosschaart
La sfarsitul lui 1984, cargoul a fost vandut grecilor de la Josefa Maritime. Se spune ca noul proprietar si-ar fi pus mainile in cap cand a vazut cate lipseau de pe nava…
La inceputul lui 1985 i-a fost schimbat numele in EVANGELIA TH, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez. Cargoul a fost remorcat in Grecia, unde a fost reparat. A redevenit functional in cursul anului 1986. La sfarsitul reparatiilor i-a fost schimbat numele in JOSEFA, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
In noiembrie 1992 a fost vandut in Hong Kong. Noul proprietar a fost Wanson, numele cargoului a fost schimbat in HE XIN, noul pavilion arborat fiind cel al St Vincent & Grenadines.
Dupa cativa ani in care a mai avut aparitii sporadice prin Europa, a continuat sa fie folosit doar in China.
Ultima fotografie pe care o am cu aceasta nava dateaza din 2005. Pe atunci se numea XI WANG 198 si arbora pavilionul chinezesc. Bigile ii fusesera eliminate, doar coloana lor de sustinere din prova ramanand pe pozitii.
Desi site-urile de specialitate listeaza nava ca fiind inca activa (sub numele HE XIN), e greu de crezut acest lucru. Multora dintre nave, odata ajunse in China, li s-a pierdut urma…
Cargoul JOSEFA (ex SARMIZEGETUSA) la Zeebrugge, 29.06.1992 – foto: Yvon Perchoc
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106 m, latime: 14,84 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 8123925
– 4.620 tdw/ 3.537 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400 V 50 HZ CA fiecare
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Actualizări pagină :
– 1 Decembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 23 Februarie 2020 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii