Cargoul SALONTA tranzitand Bosforul in anii ’90 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul SALONTA (1979-2001)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1200, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii martie 1979.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu septembrie 1992, a fost inchiriat SC Cavara & Comp ltd Constanta, impreuna cu alte doua cargouri din aceeasi clasa: SUCIDAVA si SNAGOV.
Asa cum s-a intamplat cu majoritatea navelor maritime romanesti inchiriate unor astfel de “companii private de shipping”, si la SALONTA, starea precara de intretinere avea sa-si spuna cuvantul. Astfel, pe 4 martie 1996, in timp ce naviga de la Anvers la Trabzon, motorul principal s-a defectat (se pare fisura bloc motor).
Cargoul a fost remorcat pana la Pireu, unde a fost reparat. Tot datorita numeroaselor deficiente (in special pe partea de prevenire si stingere a incendiilor) cargoul a fost arestat de 3 ori numai in cursul anului 1997 la Goteborg, Mobile/Alabama si Split.
In ianuarie 1998 Navrom a retras cele 3 cargouri din contractul cu Cavara, motivul fiind restantele pe care Cavara le avea la plata chiriei catre Navrom.
Ca in cazul majoritatii acestor “companii private de shipping” si Cavara & Comp ltd se regaseste pe lista datornicilor la Bancorex, cu o datorie de 304.000 USD ( lista cu datornicii poate fi consultata aici: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf ). Insa cine sa mai returneze banii si cui sa-i mai pese: Bancorex-ul, ca si Navrom-ul au ramas doar amintiri…
Din ianuarie 1998, cargoul SALONTA a fost retras la Constanta, in asteptarea reparatiilor.
Care reparatii, nu au mai venit niciodata….
Pe 22 februarie 2000, la licitatia tinuta pentru vanzarea catorva nave ce apartineau Navrom, a fost vanduta si SALONTA, contra sumei de 205.000 USD, pretul de la care a pornit licitatia fiind de 100.000 USD.
Cumparatorul a fost Lampedusa Maritime Co. Desi starea navei era declarata ca “Operabila”, noul cumparator nu avea de gand sa o mai foloseasca: a cumparat-o impreuna cu nava sora – OSCAR VENUS (ex STEFANESTI) – pentru care a platit acelasi pret, 205.000 USD – doar pentru a le revinde la taiere in Turcia.
Doar din simpla revanzare a navei la fier vechi in Turcia, luand pretul de la acea vreme, de 167 USD/ LDT (Light Displacement Tonnes), facand un calcul simplu, bazat pe faptul ca la vanzare nava era declarata ca avand 2.227 LDT, rezulta suma de aproximativ 372.000 USD…. Buna afacere, nu?
Probabil ca cineva, aflat in spatele acelui cumparator “fantoma”, trebuia sa castige niste bani foarte usor!
Cargoul SALONTA a fost remorcat, cu destinatia Aliaga/Turcia, unde a ajuns pe 17.01.2001, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul SALONTA in anii ’90 – foto: photoship.co.uk
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106,02 m, latime: 14,80 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7906198
– call sign: YQHS
– 4.693 tdw/ 3.516 Gt
– propulsia: un motor 5DKRN50/110-2, fabricat la Bryanskiy Mashinostroitelnyy Zavod (BMZ) – Bryansk, ce dezvolta 3.000 CP
– viteza maxima: 13,7 Nd
– bunker: 447 tone
– 3 diesel generatoare a cate 450 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Actualizări pagină :
– 1 Decembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
– 11 Decembrie 2019 – Cristian Gregoretti – Pagină creată
Ultimele Comentarii