Cargoul SALAJ – colectia marinarii.ro – Cristian Munteanu – fotografie scanata – © Michael D.J. Lennon
Cargoul SALAJ (1972-2000)
A fost construit la Santierul naval Zhdanov, Leningrad, URSS, numar de santier 268, proiect 1562, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iulie 1972.
Initial seria comandata de Navrom trebuia sa cuprinda 10 cargouri de acest tip, insa, dupa scufundarea cargoului DIMBOVITA, restul comenzii a fost anulat. Astfel, flota Romaniei a avut numai 3 cargouri de acest tip.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu septembrie 1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta, impreuna cu alte 7 cargouri. A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, era nefunctional, retras din circulatie la Galati, dupa ce motorul principal a ramas fara racire si s-a calat in primii ani de functionare (1984-1985).
Cargoul SALAJ avea sa fie arestat in iunie 1997 la Bin Qasim/Pakistan pentru neplata taxelor portuare.
High Sea Service a abandonat efectiv cargoul acolo.
La data de 12 noiembrie 1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services.
La data preluarii cargoului de catre Navrom, High Sea Services era datoare catre Navrom cu nu mai putin de 1,53 milioane USD + penalitati de 800.000 USD!
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi achitati niciodata!
Situatia de cargoul SALAJ avea sa se inrautateasca: in ianuarie 1998 nava ramasese fara alimente si combustibil, echipajul traind in conditii inumane si amenintand cu parasirea navei.
Cargoul avea sa mai ramana mult si bine acolo, la Bin Qasim, Navrom reusind cu greu sa asigure combustibil si alimente pentru echipajele de siguranta trimise pe nava.
Pe 26 noiembrie 1998 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 849, prin care erau alocate fonduri pentru asigurarea celor necesare navelor aflate in arest; pe lista se regasea si cargoul SALAJ.
Cargoul a ramas acolo pana in februarie 2000, cand a fost vandut. Aflat intr-o stare deplorabila, a fost remorcat cu destinatia Gadani Beach/Pakistan, unde a fost dezmembrat.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 129,26 m, latime: 17,83 m, pescaj: 7,83 m
– IMO: 7225439
– Call sign: YQCB
– 8.290 tdw/ 5.922 Gt
– propulsia: un motor fabricat Brianskii Zavod – tip Briansk, model 7DKRN50/110-2, motor ce dezvolta 4.900 CP
– viteza maxima: 16,6 Nd
– bunker: 598 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 300 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 1 x 200 KW, 400V 50 HZ CA
– 5 magazii, 5 cranice a cate 8t SWL fiecare
– nave surori: DIMBOVITA, NASAUD
Primul meu voiaj, India -Calcutta, stagiar la masina,1985 fara camera de c-da dupa acest voiaj am vrut sa ma las, sef mec.Petric- c-dat Nicolae Nicolae NeNeul ( Dumnezeu sa-l ierte) am mai facut inca 2 cu Salajul, nu m-a lasat echipajul si am mai continuat 10 ani, cand te molipsesti , e greu.Ce echipaj minunat, toti fara relatii erau pe Salaj, Nasaud, Oituz ,Marasti ,Marasesti, considerate nave ” disciplinar”toti niste profesionisti in meserie, Ne-am intors dupa 5 luni , cu principalul in pioneze, mergeam prin Marea Rosie cu 5-6 Nd/ora, pe Suez ne-au pus ultimii in convoi