Cargoul RUPEA la inceputul anilor ’90 – foto pfotoship.co.uk (acest site nu mai exista in prezent)
Cargoul RUPEA / OCEAN LINE 3 (1978-2002)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1169, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii februarie 1978.
La bordul cargoului au avut loc mai multe evenimente (multumim pentru informatii domnului Danut Lucaci):
“In aprilie 1986 s-a inundat de doua ori masina. Prima data la cheu in Constanta, a crapat o garnitura la un sorb de santina, interceptia balast santina nu tinea, vardia de la masina pe tura de noapte era la cabina si cand a coborat in masina ieseau scantei din generatorul care functiona.
Dupa curatare si uscare generatoare si rebobinare generator ars, am plecat la Galati. La Crisan, chiar sub linia de inalta tensiune s-a inundat din nou masina. Nu mai aveam presiune apa de mare la racitoare si s-a inchis priza de fund, sa curatam sita prizei de fund. Dupa ce nu a mai iesit apa pe aerisire, am desfacut capacul prizei, dupa cateva secunde a tasnit apa, iar trei oameni de peste 100 kg nu au reusit sa apese capacul si sa stranga toi fluturii.
S-a umplut masina cu apa pana la pompele Bosch de la principal. S-a pompat apa cu ajutorul unei nave de interventie fluviale cu abur si cu pompe submersibile. Am fost luati la remorca pana la Galati.
In 1987, in santier la Tulcea, a luat foc santina de la un aparat de sudura lasat nesupravegheat in pauza de masa.
In plus, DG-ul 3 nu a functionat ani de zile din cauza arborelui cotit deteriorat.”
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu data de 26.09.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta (HSS), impreuna cu alte 7 cargouri (5 din aceeasi clasa, plus SALAJ si NASAUD). A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, a apucat sa efectueze doar cateva voiaje la viata sa, el fiind construit in 1981 si fiind trecut in conservare in portul Galati din 1984 din cauza calarii motorului principal in timpul unui voiaj.
La data de 12.11.1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services.
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf. Bani care nu au fost si nu vor mai fi recuperati niciodata!
Incepand cu data de 26.01.1998, cargoul RUPEA a fost inchiat (contract bare-boat) Interocean Services srl Bucuresti (care mai avea in exploatare si alte cargouri romanesti). Numele i-a fost schimbat in OCEAN LINE 3, arborand in continuare pavilionul romanesc.
La data de 4.02.1999, cargoul OCEAN LINE 3 a fost arestat la Monfalcone/Italia, pe fondul datoriilor Navrom / HSS. Majoritatea echipajului a parasit nava la o saptamana dupa arestarea acesteia, la bordul sau ramanand doar 2 marinari.
Cargoul a fost, efectiv, abandonat acolo, Navrom fiind in imposibilitatea de a elibera vreo nava din cauza situatiei financiare dezastruoase.
Dupa mai multe licitatii esuate, organizate de catre Navrom, cargoul OCEAN LINE 3 (ex RUPEA) a fost vandut in martie 2001, pe nimic, Coco Bay Holdings Ltd, apartinand unui arab cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq.
La diversele “firme” controlate de catre acest personaj au ajuns majoritatea navelor vandute pe nimic in cadrul procesului de lichidare operationala a Navrom Constanta. Majoritatea navelor cumparate de catre aceste firme fantoma erau ulterior revandute la fier vechi, desigur pe un pret mai mare decat cel cu care fusesera achizitionate de la Navrom.
Revenind la cargoul OCEAN LINE 3 (ex RUPEA), la data vanzarii acesta se afla arestat in acelasi port italian, Monfalcone.
I-a fost schimbat numele in RUBEN, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel cambodgian.
Ca si in cazul altor alte nave cumparate de catre acest personaj, nici cargoul RUBEN nu a mai navigat. A ramas acolo pana la inceputul anului 2002, cand a fost revandut la fier vechi.
Ajuns o epava, cargoul a fost remorcat cu destinatia Mumbai/India. A ajuns la destinatie la data de 29.03.2002. Pe 3.04.2002 a fost scos pe uscat, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,70 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7806738
– Call sign: YQEG
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Tvornica Dizel Motora “3. Maj” – Rijeka – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker combustibil: 1.130 tone
– 3 diesel generatoare a cate 250 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii