Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul ROMAN tranzitand Bosforul, februarie 1987 – colectia marinarii.ro © – Cristian Munteanu – fotografie scanata 

Cargoul ROMAN (1985-2001)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 710, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1985.
Aceasta serie de cargouri a folosit proiectul vrachierelor din seria PIONIERUL, caruia i-au fost adaugate bigile. O alta diferenta fata de seria PIONIERUL a reprezentat-o propulsia: daca la seria PIONIERUL aceasta a fost de provenienta poloneza, varianta cargou a fost echipata cu motoare licenta MAN, fabricate la ICM Resita, care au generat numeroase probleme.
Mai trebuie mentionat si faptul ca seria PIONIERUL a folosit, de fapt, corpul unor nave (carboniere) construite pentru India in prima parte a anilor ’70, cabinele fiind putin modificate.
ROMAN a navigat pentru Navrom pana in 1990, fiind apoi transferat in patrimoniul nou-infiintate companii – Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom.
Pe 17.11.1994, o avarie a motorului principal a lasat cargoul in deriva la 120 Mm nord-est de Maputo. A fost remorcat cu ajutorul remorcherului JOHN ROSS pana la Durban, unde a intrat in reparatii. Apoi si-a reluat activitatea.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat in OSCAR ALTAIR, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime SRL, Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…..
Intr-un final nu s-a recuperat nimic… Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat…
Cargoul OSCAR ALTAIR se afla arestat la Abidjan la momentul preluarii sale de catre Romline. Fusese arestat in mai 1997 pentru datorii ale Oscar Maritime in valoare de 421.000 USD.
Pe 4.08.1998 a fost aprobata HG 397 privind aprobarea Programului special pentru scoaterea de sub arest a unor nave romanesti; pe lista se regasea si cargoul OSCAR ALTAIR.
Dupa eliberare s-a intors la Constanta, ajungand aici pe 4.12.1997.
Aflat intr-o stare deplorabila, nu a mai fost folosit, fiind trecut “in conservare”.
Au urmat apoi numeroase licitatii in care Romline a incercat sa vanda cateva cargouri din patrimoniul sau: de fiecare data, desi parea ca OSCAR ALTAIR si-a gasit cumparatorul, acesta nu achita banii iar vanzarea era anulata.
Asa s-a intamplat si la ultima licitatie din 9.03.2000, cand National Shipping & Investment din Egipt si-a adjudecat cargoul pentru 167.500 USD. La aceasta suma se mai adauga o datorie de 175.000 USD pe care ar fi trebuit sa o plateasca tot cumparatorul. Nu s-a ajuns insa la nici o intelegere, iar OSCAR ALTAIR a ramas la Constanta.
In decembrie 2001 a fost vandut la fier vechi, fiind remorcat de la Constanta, cu destinatia Aliaga/Turcia.
A ajuns acolo pe 26.12.2001, fiind ulterior dezmembrat.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul OSCAR ALTAIR (ex ROMAN), sfarsitul anilor ’90, ajuns o epava dupa doar 2 ani de “shipping privat” la Oscar Maritime – foto: rnews.ro

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 145,10 m, latime: 21 m, pescaj: 9,20 m
– IMO: 8501141
– Call sign: YQOZ
– 15.000 tdw/ 11.025 Gt
– propulsia: un motor 8L52/55A, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.000 CP / acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 1.557 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 4 bigi a cate 22 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 334 de containere
– nave surori: OITUZ, MARASTI, MARASESTI, DRAGOMIRESTI, RIURENI, GROZAVESTI, AVRAMESTI, POSADA, IRENES DIAMOND (export)